Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

En tjänst används i bolaget är registrerad på mig som privatperson

Hej,

Jag har en prenumeration hos Microsoft, den är registrerad på mig och faktureras mig som privatperson, den har använts i mitt bolaget i över ett år. hur kan jag fakturera det vidare till bolaget så att det blir rätt ang. moms mm. förutsätter att en faktura är på 100 kr ex moms moms 25 kr och totala beloppet på 125 kr.

Eller kan jag registrera fakturorna från Microsoft direkt som om dessa har fakturerats bolaget direkt så att momsen blir rätt?

 

3 SVAR 3

Den moms som Microsoft lagt på är sk MOSS-moms och den läggs på då du är registrerad som privatperson. Och som privatperson så kan du inte vidarefakturera den kostnaden med moms... Du kan inte heller lyfta den momsen om du lägger in fakturan i bolaget. Du kan möjligen få ersättning av bolaget för kostnaden, frågan är väl om Skatteverket skulle godkänna hela kostnaden. Beror nog på om tjänsten även kan användas privat. Det egentligen enda korrekta sättet att lösa detta är att ta ett företagsabonemang hos

Microsoft och då uppge ditt VAT-nummer. Då kommer det fakturor utan moms och du skall redovisa detta som inköp EU med omvänd moms. Skall då med på rätt rad i momsrapporten och utgående och eventuell avdragsgill moms skall redovisas.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret!

Tanken är att registrera abonnemanget på bolaget men just nu är bolaget i vilande form pga. pandemin och därmed vill inte göra ändringar.

Tjänsten används inte privat utan endast i bolaget.

Hur kan jag bokföra en faktura i bolaget som ser ut som nedan:

ex.moms = 100 kr

moms = 25 kr

inkl. moms = 125 kr

Om du vill dra av hela i bolaget så blir det då inget momslyft utan du bokför hela beloppet som kostnad. I det här fallet då en helt vanlig kostnad då det inte finns någon moms du får lyfta och det i bolaget ej är ett EU-inköp. 

Så 125 kr som kostnad och betalt genom utlägg av dig. 

 

I enskild firma så är det, tyvärr, rätt vanligt att man inte angett att man är företagare och då får fakturor på EU-inköp som innehåller sk. MOSS-moms. Enligt Skatteverket skall man då ändå hantera det som ett EU-inköp men inte lyfta någon moms utan istället lägga på och dra av utgående och ingående moms på bruttobeloppet. Något som vi tycker är rätt märkligt så säljaren inte rapporterat detta som en EU-försäljning och tanken är att allt skall mötas i det centrala registret. Hela MOSS-momsprylen är rätt märklig då säljarna uppger sitt momsregnr som om dom vore registrerade i Sverige men så är då inte fallet.... Och till vår stora "glädje" så kommer det med all sannolikhet att bli lika med varuinköp, där har vi ju varit förskonade från detta elände hittills.... Lycka till!