Hej,
Tittat lite på guiden här:
Om vi antar att vi säljer en månad (en och samma månad) ett presentkort för 2000 (ink moms) , dvs. 1600 ex moms (kredit på 2421). Till skatteverket skall man då redovisa försäljning på 1600 och moms på 400.
Samma månad löser någon i ett presentkort för 500 kr, dvs. 400 kr blir debet på 2421.
En momsrapport för denna månad kommer i så fall visa:
Försäljning (momspliktig): 1200 (1600kr - 400 kr)
Utgående moms: 400 kr
En sådan momsrapport kommer vara avvikande, då försäljningen inte stämmer överens med momsen. Hur löser man det, så att man slipper få avvikande momsrapporter?
Hej
När man säljer enfuntionsvourchrar/presentkort så behöver en momskod användas på konto 2421 för att momsredovisningen skall stämma.
Sedan skall försäljningen dvs när man löser in presentkoret bokföras på ett försäljningskonto utan momskod.
Detta gör man för att momsen måste redovisas när en enfunktionsvoucher säljs. Det inlösta beloppet k spelar då ingen roll utan utav de 800 som det totala nettobeloppet var kan då vara vilket som helst. Resbeloppet kommer ligga kvar på 2421 och när resterande summa löses in påverkas inte momsredovisningen eftersom inga momskoder används när det löses in.
/Joachim
Hej Joachim,
Tack. Trodde inte jag gjorde mig klar i frågan, så det var skönt att du förstod.
Så att jag måste hålla reda på momskoder i frågan för att inte få avvikande momsrapporter? Finns det inte något att sätt att bokföra? Känns som en komplex sak, speciellt när man brukar sätta momskoder för konton och ha de samma alltid genom hela bokföringen.
Hej
Då det blir olika momskod på de två konteringarna som krävs så är det inte lätt att automatisera systemet för detta. Utan det kommer antingen krävas att du lägger dit en momskod på 2421 eller tar bort en momskod från 2421. Alternativt att man skapar ett annat konto 2422 för just enfunktionsvouchrar och ställer inte det med momskod direkt, det kommer då istället krävas att du tar bort momskoden när presentkortet löses in. Så blir i slutändan samma problem men omvänt.
Finns inte något annat sätt är jag rädd har klurat på frågan och hittar inte någon bättre lösning. Enfunktionsvouchrar är inte smidigt att hantera dessvärre. nästan bättre att välja att sälja vanliga presentkort om möjligt då det hanteras på ett enklare sätt.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.