Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Janwid
MEDLEM

Enskild Firma, hur bokför jag överföring Rutavd från RSV

Har enskid firma, utför Rutarbeten, får utbetaln från RSV till mitt personkonto (man kan bar ha ett konto)

Har överfört pengarna till företagskontot. Hur konterar jag överföringen? Är 1940 ett konto jag kan använda ?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall bokföra insättningen som försäljning mot 3041 försäljning tjänster 25% och redovisa moms på detta. Detta förutsatt att du inte sedan tidigare redan bokfört upp dessa pengar som försäljning.

Summan du får från skatteverket är en del av den totala försäljningen du får för de tjänster du utfört åt kunden.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Janwid
MEDLEM

Hej Joachim! tack för svaret, kanske missade du lite av min fråga. SKV sätter in pengarna på mitt personkonto som är registrerat hos dom, personkonto= Enskild firma, min följdfråga är, när jag flyttar tillbaka pengarna från mitt personkonto! till företagskontot 1930, hur ska den konteringen se ut? om den ska göras överhuvud taget. Avvaktar ditt svar

Hej

Då hanterar du det på följande sätt

1. När du får in insättningen på personkontot bokför du det på datumet för insättningen via Bokföring > verifiaktioner > Ny verifikation.

2013 Eget uttag Debet
3041 Förs tjänst 25% Kredit
2611 Utg moms kredit

2. När du sedan för över pengarna från personkontot till förtagskontot så bokförs insättningen under kassa och bankhändelser mot konto 2018 egen insättning

1930 Bank Debet
2018 Egen insättning Kredit

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim