Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thimmy
MEDLEM

Enskild firma - Lagt moms på 2012 istället för 2650

Upptäcker nu, efter så gott som ett år, att jag lagt momsen på konto 2012 istället för 2650 varje månad och sen "kvittat av" det mot 2012 när året är slut (om jag förstår rätt). Frågade i början av året och litade på svaret men.. ja... 

Vad bör jag göra?  Går det lämna på 2012 eller måste jag korrigera alla poster för året? 

Mvh

Thimmy

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det kommer inte gå att lämna momspengarna stående på konto 2650 eftersom du måste få konto 2650 att stämma med vad du har kvar att betala in eller får tillbaka när det gäller moms. Du kan rätta till detta på två olika sätt. 

1. Antingen rättar du som du själv skriver varje inbetalning var för sig och byter ut 2012 till 2650.
2. Du kan även summera ihop totalsumman för alla de inbetalningar du bokfört mot 2012 under året och sedan manuellt skapa en ny verifiaktion från sidan Bokföring > Verifikationer > Ny verifiktion.

2012 Kredit (Totala summan för samtliga momsinbetalningar under året)
2650 Debet (Samma summa)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Thimmy
MEDLEM

Tack så mycket. 

Märker nu också att jag har betalat en momsinbetalning med privatkontot i september och därför misstämmer även kontot 2012 (det "saknades" 515kr). Kan jag då också lägga en egen verifikation på detta? Så att 2012 kontot kommer upp i samma mängd som 2650 räknat ihop via momsdeklarationerna och sedan göra som i steg nr 2.

Hej

Du kan lägga in en helt manuellt skapad verifiaktion via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på följande sätt.

2013 Debet 515
2650 Kredit 515

Att det inte stämmer mot 2012 gör inte så mycket eftersom momsen aldrig skulle bokförts mot det kontot oavsett.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim