Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Enskild firma - Placeringskonto

Hej,

 

Med tanke på att numera får man ränta på sparad kapital, tänkte jag överföra pengar från företagskontot i min enskilda firma på banken till ett placeringskonto. Mina frågor:

 

  1. Kan jag bokföra dessa överföringar som 1930 - Kredit och 2013 - Debet?
  2. Jag utgår ifrån att jag inte kommer att behöva bokföra ränteintäkterna, då dessa uppgifter borde skickas till skatteverket från banken och registreras som inkomst av kapital i min privata deklaration. Är det korret?

Tack på förhand!

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Behöver ställa en följdfråga där svaret påverkar hur svaret blir på båda dina frågor.

Placeringskontot som du tänker föra över pengarna till är det ett privat konto eller är det ett företagskonto?

Skillnaden är att om det är privat så är dina svar på dina frågor korrekta. är det däremot ett företagskonto så skall det bokföras mot ett annat konto 1940 och räntan behöver bokföras.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

Tack för din snabba återkoppling på min fråga. Låt mig förklara mer detaljerad. Jag har Swedbanks företagspaket, därav kan jag utan kostnad öppna upp till 3 placeringskonton. Nu är det så att när jag loggar in i Internetbanken kan jag välja att antigen se mina privata konton eller företagskonton som är uppdelade under profilerna Privat eller Företag.

 

När jag öppnade ett placeringskonto, placerades den under min privata profil, under "Sparande och placeringar" och heter "Placeringskonto ftg" även om namnet kan ändras av mig. Jag har dessutom möjligheten att flytta det här kontot till min företagsprofil om jag skulle välja det.

 

Så står det i min internetbank:

Flytta konton och lån
Här väljer du vilka av dina konton och lån som skall tillhöra din privata respektive din företagsprofil. Ett konto eller lån kan endast tillhöra en profil.

 

Det jag tror är att det beror på hur jag själv lägger upp det, men jag kan ha fel. Det är litet förvirrande faktiskt.

 

Ha en fin dag du med!

Ali

Joachim E
MODERATOR

Hej

Personligen så hade jag valt att placera placeringskontot som ett företagskonto. Detta av två skäl. 

1. Förmodar att du fortfarande anser att det är företagets pengar och att du då gärna vill ha kontroll på företagets tillgångar.
2. Beroende på räntan så genererar det ju intäkter och ett bättre resultat i ditt företag.

Så jag hade gjort på följande sätt.

1. Flyttat kontot så det ligger under företagsprofilen på banken.
2. Gett placeringskontot ett eget bokföringskonto (1940 Placeringskonto)
3. Bokfört överföringarna som görs mot just 1940.

1930 företagskonto kredit
1940 Placeringskonto Debet

4. När du sedan får ränta på placeringskontot så bokför du denna i eEkonomi under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation på följande sätt

1940 Placeringskonto debet
8311 Ränteintäkter från bank Kredit

På så sätt så får du bättre kontroll på dina tillgångar i företaget och du behöver inte flytta kapital mellan dina konton så ofta. 

Skulle du fortfarande vilja ha placeringskontot som ett privat konto så hanterar du det som du själv skrev i den inledande frågan.

Bokför dessa överföringar som 1930 - Kredit och 2013 - Debet?

Sedan kommer räntan tas upp i din privata deklaration och banken skickar då den informationen till skatteverket.

Hoppas detta förtydligade frågeställningen en del.
/Joachim

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

Tack för ditt utförliga svar. Jag verkligen uppskattar det!

 

Jag håller med dig om att flytta kontot under företagsprofilen. Jag gjorde så och i Visma under Inställningar -> Kassa- och bankkonton, skapade jag ett företagskonto med namnet Placeringskonto med dess kontodetaljer och kopplade det mot bokföringskonto 1940.

 

En fråga som jag nu har är, ska jag aktivera bankkoppling mot Placeringskontot eller är det överflödigt? Jag borde tillägga att jag redan har bankintegration mot mitt primära företagskonto, men jag vet inte om det kommer att kosta extra om jag väljer att aktivera bankintegration mot placeringskontot också.

 

/Ali

Hej

varsågod bara kul att svaret var till hjälp 🙂

Om du behöver aktivera bankkoppling beror lite på om du tänkt använda placeringskontot till att betala eller ta emot betalningar på.
Är det inte tanken utan enbart avsett att sätta undan pengar på för räntans skull så skulle jag säga att du inte behöver aktivera någon bankkoppling.

Eventuella överföringar till och från företagskontot kommer komma upp under kassa och bankhändelser på företagskontot så du kan bokföra dem därifrån.
Och räntan bokför du enkelt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation i eEkonomi.

Vill du förenkla för dig ännu mer gällande räntan kan du lägga upp ett färdigt bokföringsförslag som du sedan kan välja under verifikationer. Då kommer kontona läggas till via bokföringsförslaget och du fyller bara in räntebeloppet i debet och kredit. Bifogar en bild på hur det skall se ut.

 




Ha en fortsatt riktigt fin dag.
Joachim
 

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej,

 

Jag uppskattar verkligen dina utförliga svar Joachim! Tack för att du tog dig tid att besvara alla mina frågor 😊

 

Ha en fin dag!

 

Mvh

Ali