Hej. Hur bokför jag när jag köper en bil inklusive moms från ett företag som handlar med bilar och sedan säljer den vidare till en privatperson ?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det beror på ett antal olika saker så för att kunna svara på detta behöver vi mer information.
1. Är din verksamhet inköp och försäljning av bilar?
2. Gäller det personbilar?
3. Vad var inköpspriset inkl moms?
4. Vad sålde du bilen för inkl moms?
5. Skedde detta í samma räkenskapsår?
/Joachim
Yes. Inköp och försäljning av personbilar.
Köpte för 120.000 inklusive moms och sålde för 140.000 inklusive moms. Samma år och samma månad. Vet ungefär hur man bokför det men vill se att jag gör rätt. Precis startat och ska sköta det själv.
Hej
Då skall innköpet bokföras som ett inköp av varor på konto 4000 och momsen på 2641
1930 Kredit 120 000
4000 Debet 96 000
2641 Debet 24 000
Sedan bokför du försäljningen på detta sättt.
1930 Debet 140 000
3051 Kredit 112 000
2611 Kredit 28 000
/Joachim
Men det finns ingen moms på bilarna. Jag köper bilar ifrån ett företag som köper bilar ifrån privatpersoner och säljer de vidare till företag. Så när jag köper en bil så är det endast ett försäljningspris på bilen och det priset jag betalar. Ex kostar bilen 120.000 så står det endast 120.000 varken inklusive eller exklusive moms. När jag säljer bilen så finns det heller ingen moms. Enda momsen jag ska betala är momsen på vinsten.
Enda momsen jag betalar är alltså momsen på vinsten. Den moms jag ska betala till skatteverket
Hej
Du skrev i den inledande frågan att priset var inklusive moms så därför tolkade jag det som att det var moms på detta.
Ett par följdfrågor.
Sker inköpet från ett svenskt företag eller ett utländskt företag?
Står det något om att bilen säljs enligt reglerna för vinstmarginalbeskattning (VMB) på underlaget?
/Joachim
Hej sverige. Ja det står enligt vmb
Hej
Ok då blir svaret väldigt annorlunda.
1. Inköpet bokför du på konto 1465 utan moms
1930 Kredit 120 000
1465 Debet 120 000
2. Försäljningen bokförs sedan på detta sätt.
Joachim
På inköp har du skrivit att 1930 (företagskonto) ökar (kredit). Företagskontot borde väll minska då det går ut pengar från kontot ?
På försäljning har du skrivit att företagskontot 1930 minskar? Det borde väll öka vid en försäljning ? Vid försäljning av lager har du skrivit kredit (ökar). Men om jag säljer av en vara så borde väll kontot minska?
Hej
1930 i Kredit är lika med en minskning av bankkontot. Om du jämför med försäljningen så ser du att i den konteringen så ligger 1930 i debet som ökar bankkontot.
Så konteringarna jag bifogade är korrekta.
På 1930 och alla tillgångskontot så är Debet= + och Kredit = -
/Joachim
Okej förstår. Sista frågan.
Jag kommer ju varken betala moms på bilarna jag köper in , inte heller kommer kunden att betala någon moms när de köper bilen ifrån mig. Enda momsen jag kommer betala är momsen på vinsten som ska betalas till skatteverket. Trots det så ska jag bokföra försäljning enligt ditt exempel ?
Hej
yes om du tittat på den mer omfattande konteringen av försäljningen så ser du att det enbart är moms på själva vinstbeloppet på 20 000 kr dvs momsen blir 4 000 kr.
/Joachim
Okej förstår nu. Jag startade enskild firma utan registrerad moms för jag trodde att min omsättning skulle vara under 120.000. Nu inser jag att den kommer stiga. Nu till frågan. När jag ska regga för moms så ska jag fråga på två frågor.
1 beräkna försäljning
2 hur mycket är momsfri försäljning
All min försäljning är väll momsfri?
Hej
Inte helt med på frågorna måste jag erkänna. Skriver ett svar som jag tolkar det.
Om man inte når upp till 120 000 på ett år kan man välja att inte registera sig för moms och då redovisar man inte moms på något alls.
Om man registerar sig för moms så blir all vinst på försäljningen av bilar momspliktigt.
Så är du momspliktig så skall du bokföra all försäljning enligt den kontering jag bifogade om du gör en vinst på försäljningen.
/Joachim
Okej. Skulle du kunna skriva ett exempel hur man bokför försäljning om man skulle gå minus på en bil. Ex om jag köper den för 120.000 och säljer den för 115.000. Alltså 5000kr i förlust
Hej
Absolut. Konteringen blir snarlik den första skillnaden är att konto 3030 och 2616 i kredit byts ut till konto 4020 i debet istället.
Ingen moms redovisas alls vid en förlust.
/Joachim
Tack. Tacksamt att du svarar. Sista frågan ja lovar haha. Om jag ex köper en dator för 10.000 inklusive moms. Hur bokför jag det ?
Hej
Om du är momspliktig och köper en ny dator från ett företag så skall det bokföras på detta sätt.
/Joachim
Pratade med en revisor och hon sa att jag skulle bokföra pä detta sätt vid en förlust affär ?
Debet Kredit
1930. 115000
1465. 120000
3212försäljning negativ 5000
Blev lite rörigt
1930 debit 115000
1465. Kredit 120000
3212. Debit 5000
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.