Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie22
MEDLEM

Ersätta anläggningstillgång med ny tillgång - kontering

Hej,

 

Vår kran på lastbilen har tyvärr gått sönder och vi ska nu köpa en ny. Försäkringsbolaget kommer i första hand att betala av resterande lån på kranen och så resten får vi utbetalt. Vi har beställt en ny kran som vi ska betala här snart.

Kranen var inte gammal som gick sönder så har som sagt lån kvar på den och så måste jag nolla avskrivningen på den. Min fråga är då hur konteringen ser ut för det här? 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Annelie 

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Anneli!

 

Det man får göra då är att bokföra bort hela värdet som finns på kranen som en kostnad, eftersom den nu inte längre har något värde. Det gör man genom att lägga hela värdet som kranen har mot kredit på det tillgångskontot ni har bokfört kranen mot. Avskrivningen som hittills gjorts bokförs mot debet mot det tillgångskonto ni använt till det, för att få bort det värdet. Motkontot till detta blir ett konto som börjar på 7XXX, tex 7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier. Jag skall ge dig ett exempel här nedan om hur bokföringen av utrangering(skrotning) av kranen skall se ut:

 

1211 Maskiner 100 000 i kredit

1219 Ackumulerade avskrivningar på maskiner och andra tekniska anläggningar 50 000 i debet

7973 Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier 50 000 i debet

 

Dessa belopp och konton är fiktiva och bara ett exempel. Det som är viktigt är att du får bokfört bort kranens anskaffningsvärde samt den totala bokförda avskrivningen hittills så att det inte längre finns kvar i bokföringen. När du sedan får inbetalt resten av försäkringsersättningen så är det då man hanterar att försäkringsbolaget både betalar av resten av lånet samt betalar ut resten av beloppet. Bokföringen blir då följande:

 

1930 Bankkonto 50 000 debet

3994 Försäkringsersättningar 100 000 i kredit

2350 Andra långfristiga skulder till kreditinstitut 50 000 i debet

 

Dessa konton är också bara exempel, men 2350 är alltså det du har kvar i banklånet som försäkringsbolaget ersätter sedan. Detta skall räknas med som en försäkringsersättning, eftersom de går in och tar över lånet och betalar av det. På detta sättet så får du rätt med försäkringsersättningen samt bokfört bort det som var kvar på lånet gällande kranen.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

 

/Josefine

 

Då ska jag nog klara det. Tack snälla för hjälpen:)