Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

Expansionsfond

Jag har en fråga om expansionsfond. Om jag sätter t.ex 300.000 kr  till exp.fond måste jag då ha detta belopp undansatt på företagskontot eller är det bara en bokföringsmässig avsättning ?

4 SVAR 4
Göran A
UTFORSKARE

Du behöver inte ha pengarna på företagskontot däremot måste du ha tillräckligt med tillgångar 31/12 (kapitalunderlag)så du kan sätta av 300 tkr till Exp.fond 

https://www.bjornlunden.se/skatt/expansionsfond__442?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com

 

 

Hej, provar att skicka en fråga denna väg. Har beställt tid hos redovisningskonsult men tänkte vara lite förberedd så jag ställer en fråga !

En periodiseringsfond kan ju tas över av mitt nya AB  som jag förstått det ? Samma regler med att jag måste sätta in 78% av beloppet till Aktiebolaget. Min fråga är hur de pengarna behandlas i AB, blir det ett ägartillskott och fritt eget kapital ? Och hur funderar det sen, kan jag ta ut beloppet och hur det beskattas ?  Förstår inte riktigt för eftersom AB tar över fonden och får beskatta när den återförs varför måste jag sätta in ett belopp som kanske också ska beskattas när den tas ut ?

Förklara gärna som till en förstaklassare och skicka gärna någon länk jag kan läsa ?

Hälsningar

Kajo 46

Hej

Jag har försökt hitta information om detta som är lätt att förstå och förklara men har dessväre inte hittat någon klar information om detta. Så jag rekommenderar att du tar detta direkt med revsirorn när du har den bokade tiden med hen. 

Det jag hittade var detta men vet inte om det hjälper dig så mycket.

Periodiseringsfonder som du har samlat på dig under tid i den enskilda firman kommer också att gå över till aktiebolaget. , antalet år till återföring som firman hade övertar också bolaget. Men om de avsatta pengarna inte finns kvar i firman måste fonderna återföras till beskattning. Om periodiseringsfonder eller expansionsfond ska överföras finns krav på att tillskott ska lämnas till bolaget och du kan inte ta ut ett lika stort belopp från bolaget. Om det egna kapitalet inte räcker till tillskottet måste du sätta in ytterligare medel i bolaget.

Som jag tolkar detta så skall periodiseringsfondrena bokföras upp på liknande sätt i aktiebolaget. och beroende på vilka värden de har så kan det antingen behöva beskattas i den enskilda firman när de avslutas eller att extra kapital behöver skjutas till i aktiebolaget. men som sagt texten var inte solklar så tycker du skall vänta med detta och ta det med revisorn.

/Joachim

Tack för svar. Ja det är verkligen inte lätt att förstå och jag har googlat i timmar på olika ställen och får ändå inte något bra svar.

Tack och ha en bra dag !

Kajo46