Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TomasN
MEDLEM

Extra medlemsavgift

I vår sommarstugeförening (ekonomisk förening) genomför vi just nu en större investering. Eftersom vi inte vill ha några lån tar vi ut en extra avgift av medlemmarna. Vi vill inte heller ackumulera en växande kassa i föreningen. Helst skulle jag därför vilja likställa den extra avgiften med ett aktieägartillskott i ett aktiebolag och redovisa den som fritt eget kapital för att hantera framtida underskott till följd av ökade avskrivningar.  Kan man göra så? Alternativet är, som jag förstår, att redovisa den extra avgiften som en intäkt och genom en bokslutsdisposition lägga in den i bundet eget kapital (i förnyelsefonden). Men då försvinner snabbt vårt fria kapital i form av avskrivningar!

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Hej

när ni tar in den extra avgiften kommer den att ingå i årets vinst. På stämman kan ni besluta att avsätta en del av vinsten till en separat post inom fritt eget kapital och sedan kommande år lösa upp denna avsättning för att balansera resultatet.

Pengarna kommer hur som helst att ligga i kassan oavsett hur ni gör men kommer ju att användas för att betala investeringarna och då minskar kassan!