Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

FÖRSKOTTSBETALNING AV EN FAKTURA

HEJ!

Förskottsbetalningar som ska matchas med fakturan denna fråga har jag tidigare frågat men jag får fortfarande frågor som rör den, jag har en faktura som jag tidigare har betalat hela summan i förskott och lade den i 1480 kontot. Nu har varorna kommit och fakturan också, jag lagt in fakturan och bokfört, borde jag gå in i kassa och bank för att justera utbetalningen mot fakturan, eller borde jag klicka på fakturan och klicka på åtgärder sedan registrera inbetalning och där välja från konto 1480 ? Alternativet är också att skapa en manuell verifikation, eftersom det är ju en valuta differens, hur ska jag då bokföra den differensen i de här alternativen? Genom en manuell verifikation så kan man registrera in valutadiffen. Men hur kan man göra i de andra alternativen? vi använder visma eekonomi pro.

Tacksam för hjälp:)

1 SVAR 1
Pamela J
MODERATOR

Hej!

Verifikationen för förskottsbetalningen ska inte justeras utan nu när varorna och fakturan kommit så ska 1480 bokas bort (krediteras) så jag skulle säga att det andra alternativet du skriver är det korrekta: "klicka på fakturan och klicka på åtgärder sedan registrera inbetalning och där välja från konto 1480". Du bör där även kunna bokföra valutakursdifferensen. Om jag förstår dig rätt så har du bokat upp fakturan som en leverantörsskuld och isf ser konteringen du ska göra ut så här:

2440 Debet

1480 Kredit

8330 Debet eller Kredit beroende på om det är en valutakursvinst eller förlust

Om du istället väljer att göra en manuell kontering är den samma som ovan. 

Skulle det uppstå någon programteknisk fråga är du välkommen att kontakta supporten så hjälper dem dig vidare.

Önskar dig en fin helg! 

/Pamela