Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura för lite betald bokad korrekt

Vilket konto skall man boka upp en skuld till leverantör. Fakturan är rätt betald. Försökte med 2499 D o 1930 K men det är fortfarande en diff på 54 :- utgående balans jmf med bankkontot.

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

När du bokför en leverantörsfaktura bokförs leverantörsskulden upp på konto 2440 - Leverantörsskulder i kredit, när leverantörsfakturan blir betald debiteras konto 2440 leverantörsskulder och 1930 - Företagskonto (eller det kontot som pengarna betalades från) krediteras. 

Är inte helt med på din frågeställning när det gäller en differens på 54 :-, behöver mer information om vad som skett och vad du du vill ska ske mer exakt för att kunna specificera mitt svar. 

 

Återkom gärna med mer info så ska vi försöka hjälpa dig! 🙂 
/My 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturan är korrekt bokad med konto och belopp 2400 o 1930 men betald med 54:- för lite så jag har en diff i bokföringen utgående saldo kontra bankutdraget i mars. Upptäckte det i samband med momsredovisningen och betalar de 54 i maj. Jag vill boka upp 54 så att saldo stämmer mars, april.

Hej! 

 

Du skriver att fakturan är korrekt bokad med konto och belopp men det kan den ju inte vara om du har en differens. Som jag tolkar dig har du skapat en fullbetalning av fakturan i programmet så saldot är noll men i verkligheten har du betalat 54 kr för lite till din leverantör - stämmer det?

 

Om du önskar korrigera detta behöver du ångra matchning av bankhändelsen och det gör du under Kassa- och bankhändelser. Sedan får du bokföra en delbetalning av leverantörsfakturan och när du i maj sedan gör betalningen av de resterande 54 kronorna så matchar du mot leverantörsfakturan så den blir slutbetald. 

 

Ett tips kan vara att alltid göra betalningarna av fakturor via Kassa- och bankhändelser och antingen kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från banken eller ha en bankkoppling så slipper du liknande felaktigheter i fortsättningen. 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig och tänk på att du är alltid välkommen att höra av dig igen om det uppstår några frågor eller funderingar. 

 

/Tinna