Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura från KGH Customs Services (införselmoms och svensk import)

Hei,

Jeg (som representerer en svensk firma) fikk faktura fra KGH Customs Services. Det var import av varer (som skal brukes på prosjekt i Sverige) fra en norsk firma. Total summen er 19328 SEK. Da står på faktura svensk import 1095 SEK. Inførselmoms (avdragsrett før inførselmoms 210602) 17 199 SEK (våres svensk firma ble ikke ennå registrert som mva pliktig). Hanteringsavgift 3% (av 17 199 MVA) 516 SEK. Speditionsførsakring 92 SEK.

Kan dere hjelpe meg å bokføre den? Jeg leste mye angående moms og koder 22 og 48. Men det er så forskjell fra norsk system. 

Jeg prøvde å bokføre sånn:

2440 : 19 328 SEK

4545(import av varor 25%) :  19 328 SEK

2645 (48): 4 832 SEK (kommer ut automatisk)

2615 (60): -4 832 (kommer ut automatisk)

 

Det som jeg forstår ikke at inførselmoms er 17 199 SEK. Hvorfor da registreres det som 4 832 SEK. Helt uklar for meg. Ber om hjelp fordi jeg har flere sånne fakturaer. 

 

Med vennlig hilsen, Edita.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det jag inte riktigt förstår är att du säger att den svenska firman ni har är inte momsregistrerade ännu, men om jag förstår dig rätt så har du ändå på din faktura fått specificerad införelsemoms där det står vilket datum du har avdragsrätt. Då låter det för mig som att du har gett ditt företags VATnummer och skall därmed redovisa importmomsen till Skatteverket men om ni nu inte är momsregistrerade så har ni inget VAT nummer att ge. Det jag i sådana fall kan tänka mig är om det står specificerat att just 17 199 kr är importmoms, det vill säga att KGH har lagt på hanteringen av importmomsen på fakturan och det står med som en rad att betala. Det som tyder på detta alternativet är att de har tagit en hanteringsavgift för detta. I sådana fall så blir hela 17 199 kr en kostnad för dig och du redovisar inte någon moms så som du visade i ditt exempel eftersom du inte är momsregistrerad och faktiskt inte har avdragsrätt.

 

Innan jag kan ge dig ett bra förslag så får du gärna förklara lite mer angående momsen så jag förstår lite bättre. Har jag tolkat det rätt att ni inte är momsregistrerade alls i Sverige? Är det så att ni nu är momsregistrerade, per det datum som står när ni har avdragsrätt?

 

Återkom gärna med lite mer info kring just momsregistrering och varför det står avdragsrätt för dig på fakturan, så kan jag försöka ge ett mer konkret bokföringsförslag. Ha det fint!

/ Josefine

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hei,

Takk for din svar. 

I dag er den svenske firma er registrert selvfølgelig i MVA registeret. Da må jeg lage bilag. Fant løsning via Visma forum at toll deklarasjon skal registreres som bilag:

 

4545: debet 68 796

4549:                          kredit 68 796

2615: debet 17 199

2645:                          kredit 17 199

4000:                          kredit 2128,75

5720: debet 1703

2641: debet 425,75

 

Tror at det rett. Men det som kommer ut at vi kjøpte ikke vare som kom til Sverige (import) vi bare låner den fra norsk selskap, vare skal ikke kjøpes. Da kan jeg bare registrere toll deklarasjon som bilag uten å registrere noen faktura på leverandør? 

Hej igen!

 

Det ser bra ut, förutom att det verkar lite konstigt att du lagt en kostnad mot kreditsidan, dvs 2 128,75 mot konto 4000. Vad gäller den delen? Om det är det du skall betala enligt fakturan du har så bör det gå mot antingen leverantörsskulder eller mot ditt bokföringskonto för företagskontot beroende på vilken bokföringsmetod du har. Den första delen för att redovisa tullvärdet och införelsemomsen ser dock helt korrekt ut.

 

Angående din andra fråga om att bara registrera det som en bilaga och inte bokföra det alls så måste du bokföra fakturan från KGH då du har importerat varan och den innehåller tullavgifter m.m som måste redovisas som kostnader i ditt företag. Det enda som kanske blir lite konstigt för din del är om du verkligen skall redovisa införelsemomsen eller inte om du nu inte köpt varan utan den enbart är på lån, det kan du ringa tex Tullverket eller Skatteverket och dubbelkolla. Har tyvärr inte stött på det problemet innan och kan inte hitta någon information kring det. Kanske att någon annan användare i forumet har hanterat det innan som kan hjälpa dig. Oavsett så behöver du dock som sagt redovisa de kostnader som finns i den frakt/tullfakturan du fått åtminstone.

 

Ha det fint!

/ Josefine