Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Faktura från Norge

Hej!

Jag har fått en faktura med inköp från Norge.

Fakturan är i Sek 18.139 och det står moms i sek på 4.534 och i nok 4.269.

Hittar inga konto att bokföra detta eftersom moms ingår i fakturabeloppet.

Fakturan är totalt på 22.674 sek.

Någon som kan hjälpa mig med konteringen av detta?

 

Mvh

Gunilla

 

2 SVAR 2
Gunilla-57
UTFORSKARE

Kan jag bokföra enl nedan? Är jag då rätt på det?

 

1930 K 22.674:-

4000 D 22.674:-

 

och sedan tullfakturan

4545 D 22.674:-

4549 K 22.674:-

2615 K 4.534:-

2645 D 4.534:-

 

mvh

Gunilla

Hej!

 

Om det är norsk moms på fakturan så låter det som att det inte har hanterats korrekt, då om man angett sitt VAT nummer så bör de ha hanterats utan moms om det gäller export från Norge. Det kan också vara så att företaget är momsregistrerat i Sverige och att de därför tagit ut svens moms. Detta bör du kunna se på fakturan du fått. 

 

Du bör kunna se på tullfakturan du fått om det står något kring importmoms som tagits ut, dvs det har hanterats som om företaget var en icke beskattningsbar person, eller om ingen importmoms finns med. Om det skall hanteras som en import för dig, så behöver du ta reda på det statistiska tullvärdet som bör stå på tullfakturan, alternativt att man får logga in på Tullverket med sitt tullID. Det är sällan samma belopp som man fick betala för varan, då även frakt m.m kan räknas in i tullvärdet. Detta ser du dock oftast på tullfakturan. 

 

Här kan du läsa om hur du kan hantera det om det inte blev hanterat rätt och det är importmoms på fakturan. 

 

Om det har blivit hanterat rätt och att du skall redovisa det som en import med importmoms till Skatteverket så ser dina konton korrekta ut som du använt, men att du bör dubbelkolla tullvärdet så det verkligen är detsamma som fakturan/köpet är på.

 

Ha det fint!

Josefine