Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Faktura utan moms Baltikum, för tjänst

Hej,

 

Utanför EU är fakturor utan moms men hur är det med balt länderna?

 

Har en ny kund på G i Litauen/Lettland, gäller försäljning konsult tjänster.

Från mitt lilla en-mans AB med säte i Sverige.

 

 

Mvh

P

6 SVAR 6
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hallå Pontus66!

 

Här går att läsa mer kring vilka regler som gäller: Sälja tjänster till andra EU-länder. 

 

"När du säljer tjänster ska du i regel ta ut moms på försäljningen. Vid försäljning av en tjänst till en företagare i ett annat EU-land ska du under vissa förutsättningar sälja tjänsten utan moms. Köparen ska då redovisa moms i det andra landet".

 

Jag ser att du jobbar i eEkonomi och lägger du in kunden som företag och lägger till kundens VAT-nummer så blir fakturan automatiskt utan moms och bokförs på korrekt konton samt hamnar rätt i momsrapporten. 

 

Men börja med att läsa genom Skatteverkets hjälptext för att säkerställa vad som gäller i ditt fall.

 

Ha det fint!

Mvh

Moa

 

 

Hej Moa,

 

Tack för svar. 

 

Ok då får jag kolla kundens VAT nr om det blir aktuellt. Jag tolkar det då att faktura gäller utan MOMS för tjänsteförsäljning till företag i Litauen.   Men går det bra att fakturera i EUR?

 

Mvh

P

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Ja - som regel så är det utan moms. Det finns vissa undantag - dessa kan du läsa om här: Undantagsregler vid tjänstehandel inom EU. Är du osäker vad som gäller för just dig så hör med Skatteverket. Men jag tror att det allra vanligaste är att det ska faktureras utan moms - när kunden är beskattningsbar och har ett VAT-nummer.

 

Det går fint att fakturera i EUR om du vill det. Det ställer du också in när du skapar kunden under Försäljning - Kunder - Ny kund.

 

Ha en fin helg!

 

Mvh
Moa

Hej Moa, tack för svar.  Jag kollade länkarna och blev förvirrad.

 

Enligt SKV;

"När du som företagare säljer en vara eller tjänst till ett företag i ett annat EU-land ska du i regel inte ta ut någon moms på försäljningen skall man inte ta ut MOMS." 

Enligt denna länk,  Försäljning till andra EU-länder | Skatteverket

 

Klicka man sedan på länken » Sälja tjänster till andra EU-länder.  Säger SKV;  "När du säljer tjänster ska du i regel ta ut moms på försäljningen"

 

I första stycket säger SKV INTE i nästa SKA.    Väldigt otydligt/förvirrande!!  Hur skall de ha det?

 

Undantags reglerna gäller ialla fall inte, eftersom min kund är ett vanligt större företag som bedriver service, reparationer och underhåll.

 

Mvh

Ulf 

 

 

@Pontus66 

Jag tänker att dem på länken Sälja tjänster till andra EU-länder menar att du i regel vid försäljning tar ut moms men när det gäller försäljning till andra EU-länder specifikt kan andra regler gälla, alltså att dem påpekar att man vid "normal" försäljning i Sverige tar ut moms. Men jag kan hålla med dig om att det kan bli otydligt, jag fick läsa det en extra gång. 🙂 

Oavsett så tolkar jag det som att du fått svar på din huvudfråga, det är det viktigaste. 
Ha en fin dag! 
/My 

Tack My!

 

Jag ringde för säkerhets skull SKV och de bekräftade att faktura skall vara utan moms.

Undantagsregeln gäller inte för mig.

 

Mvh

 

P.