Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

fredde_54
MEDLEM

Faktura

Hej,

 

Jag har betalt en faktura. Jag signerade den på banken 28/9 på kvällen men syntes inte på kontot förrän dagen efter den 29/9. Jag fick fakturan den 12/9 med förfallodag 11/10. Vilket datum ska jag ange när jag bokför? Visst måste det vara den 29/9 när det väl har dragits från bankkontot?

1 SVAR 1
Davor P1
CHAMPION

Det är alltid den dagen något händer på kontot som skall anges. Eftersom du kan lägga in betalningarna i förväg är det alltid det datum pengarna dras som skall anges.

 

Om du har lite fler transaktioner rekommenderar jag att du använder LB-betalning så att du skickar en fil till banken med alla betalningar. Detta kostar en del visserligen, men du slipper pricka av betalningarna efteråt. Detta sköts av en "returfil" som du läser in i Administration. Då blir rätt faktura markerad med det belopp som betalats. Samma sak gäller för insättningar när dina kunder betalar fakturorna. Beroende på hur många transaktioner du har varje månad får du väga kostnaden för tjänsten mot besparad arbetstid.

 

Om du använder Eekonomi kan det se lite annorlunda ut. Denna del känner jag inte till.

//Davor P