Hej,
Hur bokför jag fakturan nedan? Visa gärna med konto osv.
Jag la in den som bildunderlag och skapade en kassa- och bankhändelse, är detta rätt?
Sen matchar jag dessa två?
Hej
Om fakturan inte är inlagd som en leverantörsfaktura så hanterar du bokföringen på följande sätt.
Klicka på matcha och välj sedan övriga uttag och egen kontering. Kontera den sedan som på bilden nedan.
Du kan matcha bildunderlaget mot bankhändelsen genom att klicka på koppla bild ute till höger.
Önskar dig en fortsatt fin fredag och en trevlig helg.
Joachim
Tack för ett utförligt svar.
Men när jag får en faktura på mail. Är det lättare att lägga in den på leverantörsfakturor istället för bildunderlag och hur gör jag det isf?
Hej
Börja med att lägga till Leverantören under Inköp > leverantörer.
I eEkonomi går du sedan in under Inköp > Leverantörsfakturor och trycker på knappen ny Leverantörsfaktura.
Välj den upplagda leverantören och ange sedan fakturadatum, Lev. fakturanummer, det totala beloppet samt hur mycket som är moms.
Sedan bokför du fakturan mot det konto du vill ha kostnaden på 5420 i detta fallet. Se bild nedan.
Tryck sedan på knappen bokför nere till höger.
Fördelen med detta är att du får hjälp med momsen och eventuellt även kommande betalningar till samma leverantör då systemet känner igen hur du bokfört tidigare fakturor.
Lägga in bildunderlaget gör du förslagsvis oavsett så du har med underlaget i systemet också.
Ha det fint
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.