Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Fakturera för december - Detta eller nästa års resultat?

Hej,

 

Jag startade mitt aktiebolag i maj och har kalenderår som räkenskapsår och därför är det ju snart slut på det första räkenskapsåret. Jag är underkonsult och har ett löpande avtal med ett konsultbolag som jag fakturerar vid varje månadsskifte för de timmar jag arbetat under månaden som varit.

 

Eftersom jag har kontantmetoden så har det ju hittills bara bokförts något när fakturorna betalats av kund, men vid årsskiftet ska man ju bokföra även det man fakturerat men inte fått betalt för än om jag förstått rätt. Mina funderingar runt detta är följande:

 

- Det som är fakturerat innan årsskiftet men inte betalats av kund ännu, räknas det alltså till resultatet för det året som varit (dvs. det påverkar vinsten och vinstskatten för året som varit) även fast det inte är betalt än, eftersom man bokför det i året som varit?

 

- Är det först när man skapar fakturan (fakturadatum) som avgör vilken period man ska redovisa det på? Kan jag skapa fakturan 1:a januari (istället för efter sista arbetsdagen i december) och på så vis inte få inkomsten på 2023-års resultat utan på 2024-års resultat, eller är det fel?

 

Tacksam om någon kan ge klarhet i hur det fungerar!

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Vid bokslutet ska alla fakturor bokföras, även de som inte har betalats. Det anar man av att kontantmetoden även kallas bokslutsmetoden... 

Så när du gör den sista momsredovisningen för året skapas automatiskt bokföringen av intäkten och momsen för de fakturor som skrivits ut under året. Allt arbete som utförts ska faktureras. Om du inte skulle fakturera decembers arbete förrän i januari hör det till god redovisningssed att boka det beloppet som upplupen intäkt vilket gör att det blir intäkt för 2023 hur du än gör. 

På samma sätt bokförs leverantörsfakturor som ännu inte blivit betalda och den ingående momsen bokförs även den på det gamla året. 

Tack för ett snabbt svar Annica!

 

Så bara för att se så jag förstått rätt så summerar jag som att:
- Det som är fakturerat men inte betalt vid räkenskapsårets slut påverkar resultatet för det räkenskapsåret som precis passerat, och har man därför en intäkt som inte är betald än påverkar den ändå vinstskatten.

- För att följa god redovisningssed ska man boka som upplupen intäkt beloppet för arbetade timmar i december i bokföringsåret 2023, eftersom det gäller timmar arbetade under det räkenskapsåret, oavsett om man fakturerat innan räkenskapsårets slut eller gör det efter.

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Helt rätt uppfattat!