2025-02-13
17:54
Hej, Köpt en nätverksswitch från Proshop, vill bara få en check på att jag bokför det korrekt såhär?
... Visa mer
2025-01-20
16:55
Hej, Jag har ett enmans-konsult-aktiebolag där jag alltid bokfört lön (med Visma Lön Direkt) på konto 7210. Läste precis att man som företagsledare brukar använda 7220 istället. Spelar det någon roll eller kan jag fortsätta använda 7210? Har ju använt 7210 i alla år.
... Visa mer
2025-01-03
12:48
Hej, Jag har ett aktiebolag med aktiverad koppling till Skattekontot i Visma eEkonomi. Av någon anledning har överföring inte skett automatiskt av tre intäktsräntor vilket jag hade missat, en som kom i mars, en i maj och en i november, så det finns en diff mellan bokföringen och skattekontot. Bokföringen är redan låst för mars och maj. Hur ska jag då bokföra de missade intäktsräntorna i efterhand, vilket datum ska jag sätta på verifikationerna? Det handlar om små belopp, under 200 kr.
... Visa mer
2024-12-18
10:32
Ja okej, i exemplet i ditt första inlägg bokfördes det som en förbrukningsinventarie var därför jag undrade, men då förstår jag. Stort tack för hjälpen Joachim och att du tagit dig tid att förklara!
... Visa mer
2024-12-17
17:29
Okej då förstår jag, tack! Det kommer dock inte bli någon tull tror jag eftersom de använde sig av Amazon Europe för att skicka varan till mig, så själva varan har skickats från Spanien. Anledningen att boka det som förbrukningsmaterial istället för förbrukningsinventarie är det för att vi inte bokför någon moms?
... Visa mer
2024-12-17
17:06
Tack för snabbt svar, men hur menar du med att bokföra det på 5460 (förbrukningsmaterial, så Inte 5410 förbrukningsinventarie då?). Kan man bara hoppa över momsen helt menar du? Kan du visa ett exempel?
... Visa mer
2024-12-17
16:21
Jag hade en del mejlkonversation med dem. De verkade undvika att svara på frågan ifall de har ett VAT-nummer i EU och fick egentligen inget svar på det. De erbjöd sig att skicka en faktura med VAT men menade då på att jag måste betala momsen i så fall. Jag förklarade att om de är momsregistrerade i EU så borde de skicka en faktura med sitt VAT-nummer och mitt VAT-nummer, men utan pålagd moms, eftersom det är bolag till bolag. Då skickade de tillbaka en faktura (likt den jag redan fått) men med endast mitt VAT-nummer tillagt men inte sitt eget och frågade om det var så jag ville ha det. När jag sen för tredje gången frågade dem i fall de har ett EU VAT-nummer själva eller inte fick jag inget svar längre. @Joachim E Hur tycker du jag borde göra?
... Visa mer
2024-12-05
13:24
Tack för infon, jag har skickat frågan till deras mejl, får se vad de svarar. Om det mot förmodan skulle visa sig att de inte är momsregistrerade (eller att de inte svarar på mejlet) vad innebär det i så fall? Förändrar det något i bokföringen?
... Visa mer
2024-12-04
22:14
Tack! Om jag förstår din kontering rätt så behandlas det alltså precis som en köp inom EU eftersom varan bara fraktades inom EU? Jag antar att det är för att företaget jag köpt från egentligen är i USA som det inte finns med något momsregistreringsnummer på fakturan, för de har väl inte såna krav på det där, eller hur är det?
... Visa mer
2024-12-04
12:17
Hej, Det finns inget sådant med på fakturan. Det finns ett ordernummer, fakturanummer och ett datum, samt namnet och adressen till mitt aktiebolag, som inte syns i urklippet, men det är allt.
... Visa mer
2024-12-04
11:39
1Gilla
Om det hjälper så fick jag svar på en liknande fråga om milersättning här: https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-milersattning-och-trangselskatt-for-hela-aret-AB/td-p/242816 Kortfattat är svaret då att man kan bokföra milersättningen på 25 kr/mil som en kortfristig skuld till sig själv såhär: 2893 Kredit 7331 Debet "Sedan kan du välja själv när du vill betala ut detta. hela summan du betalar ut skall du då bokföra mot 2893. Så det behöver inte betalas ut i samband med lönen om man inte vill det."
... Visa mer
2024-12-03
10:26
Hej, Är lite osäker på hur jag ska bokföra detta i mitt AB. Gjorde ett köp av en ny laddare till företagsdatorn från ett bolag i USA men varan skickades av Amazon Europe så det blev ingen tullkostnad. Det finns även ingen moms registrerad på fakturan. Hur bokförs detta korrekt? Tacksam för hjälp. Här är ett urklipp från fakturaspecifikationen:
... Visa mer
2024-10-23
16:16
Aha då förstår jag, tack igen!
... Visa mer
2024-10-23
11:58
Tack för svar Joachim! Då gör jag så, du svarade aldrig angående datumen för verifikationerna så jag utgår från att det inte spelar någon större roll utan att man bara kan sätta dagen man gör bokföringen.
... Visa mer
2024-10-23
09:39
Så bara för att se om jag förstått rätt, jag kan alltså dela upp bokföringen i olika konteringar bara jag gör konteringarna i samband med att jag gör en överföring? Säg att jag under perioden januari - september kört 1000 km (för 2500 kr milersättning), och betalat 100 kr i trängselskatt privat, som jag vill betala ut snarast. Sen senare i november vill jag betala ut det jag kört för oktober, säg 100 km och 25 kr trängselskatt. Då kan jag dela upp det t.ex. såhär: För km körda i januari - september: Datum: 2024-10-23 (borde man sätta något annat datum eller bara dagen man bokför det?) 2893 Kredit (2600 kr) 7331 Debet (2500 kr) 5616 Debet (100 kr) Överföring till mitt konto (t.ex. med transaktionsdatum 2024-10-24) 2893 Debit (2600 kr) 1930 Kredit (2600 kr) För km körda i oktober: Datum: 2024-11-01 (borde man sätta något annat datum eller bara dagen man bokför det?) 2893 Kredit (275 kr) 7331 Debet (250 kr) 5616 Debet (25 kr) Överföring till mitt konto (t.ex. med transaktionsdatum 2024-11-02) 2893 Debit (275 kr) 1930 Kredit (275 kr) Korrekt?
... Visa mer
2024-10-22
10:53
Okej men kan man göra endast en kontering i slutet på året men ändå överföra pengarna innan det eller måste jag i så fall vänta tills året är slut med att överföra pengarna också? Och hur är det med datum på dessa konteringar spelar det någon roll vad man sätter där?
... Visa mer
2024-10-21
16:37
Tack för svar Joachim, När du säger "i bokslutet" menar du att man ska göra det först vid årsbokslutet eller menar du vid månadens slut? Jag tänker att jag vill betala ut t.ex. det som varit januari-september först och om möjligt göra ett enstaka verifikat för det och sen framöver betala ut det månadsvis, vilket jag antar är okej att göra? Sen undrar jag vad man ska sätta för datum på verifikatet om man gör ett för flera månader?
... Visa mer
2024-10-20
09:39
Hej, Jag har ett enmans-aktiebolag där jag förstått att jag kan ta ut skattefri milersättning (25 kr / mil) samt ersätta trängselskatt för tjänsteresor gjorda med privat bil som jag behöver göra en gång i veckan ungefär (körjournal finns). Jag har gjort resor hela året men har aldrig betalat ut någon ersättning för detta än, pratade med skatteverket på telefon och de sa att jag kan göra ändring i alla mina inlämnade arbetsgivardeklarationer för året genom att bocka i att jag gett ut skattefri milersättning (050 Bilersättning tror jag fältet heter) och sen betala ut det i efterhand. Så nu undrar jag bara hur jag ska bokföra den skattefria milersättningen och trängselskatten i efterhand och göra utbetalningen? Behöver man göra ett verifikat per månad som man missat eller kan man göra ett samlat verifikat? Bör man göra det i samband med lön och ta med det i lönespecifikationen till sig själv eller spelar det ingen roll?
... Visa mer
2024-10-01
11:21
Okej, förstår, tack igen för svar!
... Visa mer
2024-10-01
09:14
Tack för svar! En liten följdfråga: Kan jag låta företaget bekosta en elektronisk körjournal som jag kopplar in i min privata bil för att göra det enklare att föra körjournal?
... Visa mer
2024-09-30
20:18
Hej, Jag är IT-konsult i eget AB (med hemmakontor) och har ett löpande kontrakt som underkonsult åt en kund. Jag är en gång i veckan på kundens kontor, resterande fyra dagar jobbar jag hemifrån åt kunden. Kan jag då sätta mitt tjänsteställe till att vara hemma hos mig då jag jobbar hemifrån mest (även om jag jobbar hemifrån åt kund)? Och kan jag i så fall ge mig själv milersättning från mitt AB för den dagen i veckan jag tar min privata bil till kundens kontor?
... Visa mer
2024-09-05
10:15
Hej, Jag gjorde en beställning på inet.se på hårddiskar för mitt aktiebolag, betalade med bolagets debet kort. Dagen efter kom jag på att jag vill göra en ändring så jag avbröt den ordern innan de behandlat den, och gjorde en ny beställning. Inet hade redan dragit pengarna innan jag avbröt ordern så återbetalningen kom först två dagar senare. Jag hann dock inte få något kvitto på den avbrutna order och inte ens en orderbekräftelse. Hur ska jag bokföra transaktionerna för den avbrutna ordern korrekt? Jag ringde Inets kundtjänst för företag men de menar på att de inte kan återskapa någon orderbekräftelse eller något kvitto när ordern raderats innan de skickats ut, och han jag pratade med trodde inte ens det behövde bokföras eftersom "ingen transaktion egentligen genomfördes". Men det syns ju ändå två banktransaktioner i företagets bank och som jag förstår måste man bokföra alla transaktioner?
... Visa mer
2024-05-07
15:05
Hej, Jag är IT-konsult i ett enmans-AB. Brukar ge mig själv en fast lön varje månad. Jag har precis blivit pappa och haft 10 dagar pappaledighet i samband med barnets födsel. Hur kan jag göra en lönekörning i Visma Lön Direkt där jag gör avdrag korrekt för de 10 dagarna jag inte arbetade (för att uppfylla försäkringskassans krav)? Ser att det finns en löneart som heter "Föräldraledighet avdrag" är det den man använder även för de första 10-dagarna man får? Förutom avdrag på lönen är det något annat man behöver tänka på med bokföring eller arbetsgivardeklarationen eller något sånt när man är pappaledig? Tacksam för svar!
... Visa mer
2024-01-09
20:48
Hej, Har ett så kallat enmansbolag till aktiebolag där jag som ensam styrelseledamot äger alla aktier, plus att det såklart finns en styrelsesuppleant. Funderar på vad som behöver vara med i årsstämmoprotokollet, förutom att årsredovisningen och aktieutdelningen ska godkännas: - Behöver styrelsesuppleanten vara med på årsstämman? Det behövs väl inte? - Visma eEkonomi Deklaration / Årsredovisning lägger till som default paragrafen "Val av styrelseledamöter och styrelsesuppleanter" i protokollet. Ska man skriva att både styrelseledamoten och styrelsesuppleanten blir omvald där, eller bör man skriva något annat eller ta bort paragrafen helt?
... Visa mer
2024-01-09
20:22
Okej, tack Joachim tror jag fattar nu vad gäller ordningen! Men hur är det med de där två veckorna i praktiken ("Årsredovisningen ska vara färdig senast två veckor innan årsstämman"), alltså om jag förstår rätt så kan man väl inte ta ut aktieutdelning förrän tidigast 14:e januari (om räkenskapsåret tar slut sista december) eftersom: - Man måste fastställa beslutet om aktieutdelning på en bolagsstämma innan man får lov att betala ut den. - Årsredovisningen ska vara upprättad senast två veckor innan man kan ha bolagsstämman. - Årsredovisningen kan inte upprättas förrän räkenskapsåret är slut. Kan det stämma eller?
... Visa mer
2024-01-08
20:25
Tack för ditt svar @Joachim E, men jag förstår ändå inte riktigt. Du skrev att "Du gör helt korrekt klart allt i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, skriver under det och skickar in det innan du kallar till årsstämma", men när man skapar årsredovisningen i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning ska man ju till exempel fylla i datum för signaturen på årsstämman under "Fastställelseintyg" och fylla i information om årsstämmoprotkollet, så man får ju känslan av att man redan ska ha haft bolagsstämman när man skapar årsredovisningen i Visma, eller missförstår jag? Kan man hoppa över de delarna först? Eller ska man fylla i de ändå fast med framtida datum?
... Visa mer
2024-01-05
12:45
Hej, Håller på att göra mitt första årsbokslut och årsredovisning för mitt aktiebolag men blev fundersam på det som står på bolagsverkets hemsida att "Årsredovisningen ska vara färdig senast två veckor innan årsstämman, om företaget inte har en revisor. Har företaget revisor ska den vara färdig senast sex veckor innan årsstämma" (https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/arsredovisningforaktiebolag/taframenarsredovisning.793.html) Jag hade tidigare ställt frågan hur snart man kan ta ut aktieutdelning efter ett räkenskapsår är slutfört och tolkade svaren som att det går att ta ut direkt efter året är slut bara det finns ett beslut om det (se tråd https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-snart-kan-man-ta-ut-aktieutdelning-efter-ett-rakenskapsar/m-p/225235). Men eftersom man ska ha årsredovisningen färdig senast två veckor innan årsstämman innebär det att man ändå måste vänta minst två veckor efter året är slut då eftersom man inte kan ha årsredovisningen klar tidigare än så, eller gäller inte detta när man har ett enmansbolag? Jag använder modulen Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning, är tanken att man ska göra färdigt allting för årsredovisningen där men sen vänta två veckor på sin bolagsstämma innan man skriver under och skickar in den? Tacksam om någon kan ge lite klarhet!
... Visa mer
2023-12-27
15:44
Tack för ett snabbt svar Annica! Så bara för att se så jag förstått rätt så summerar jag som att: - Det som är fakturerat men inte betalt vid räkenskapsårets slut påverkar resultatet för det räkenskapsåret som precis passerat, och har man därför en intäkt som inte är betald än påverkar den ändå vinstskatten. - För att följa god redovisningssed ska man boka som upplupen intäkt beloppet för arbetade timmar i december i bokföringsåret 2023, eftersom det gäller timmar arbetade under det räkenskapsåret, oavsett om man fakturerat innan räkenskapsårets slut eller gör det efter.
... Visa mer
2023-12-27
15:16
Hej, Jag startade mitt aktiebolag i maj och har kalenderår som räkenskapsår och därför är det ju snart slut på det första räkenskapsåret. Jag är underkonsult och har ett löpande avtal med ett konsultbolag som jag fakturerar vid varje månadsskifte för de timmar jag arbetat under månaden som varit. Eftersom jag har kontantmetoden så har det ju hittills bara bokförts något när fakturorna betalats av kund, men vid årsskiftet ska man ju bokföra även det man fakturerat men inte fått betalt för än om jag förstått rätt. Mina funderingar runt detta är följande: - Det som är fakturerat innan årsskiftet men inte betalats av kund ännu, räknas det alltså till resultatet för det året som varit (dvs. det påverkar vinsten och vinstskatten för året som varit) även fast det inte är betalt än, eftersom man bokför det i året som varit? - Är det först när man skapar fakturan (fakturadatum) som avgör vilken period man ska redovisa det på? Kan jag skapa fakturan 1:a januari (istället för efter sista arbetsdagen i december) och på så vis inte få inkomsten på 2023-års resultat utan på 2024-års resultat, eller är det fel? Tacksam om någon kan ge klarhet i hur det fungerar!
... Visa mer
2023-09-26
12:27
Okej förstår! Känner jag att jag har bättre koll nu. Tack Joachim för att du tog dig tid att svara!
... Visa mer
2023-09-26
11:45
Tack för förtydligandet. Så det finns inget formellt hinder, men om man vänder på det finns det några anledningar till att man hellre bör vänta med att ta ut aktieutdelningen?
... Visa mer
2023-09-26
10:47
Ja okej, tack för bekräftelsen! Innebär det alltså att man inte ens måste ha lämnat in årsredovisningen än utan man bara kan ha sin pappersstämma direkt efter årsskiftet och ta utdelning, och sen när utdelningen är gjord jobba vidare med årsredovisningen och lämna in den?
... Visa mer
2023-09-26
09:25
Ja precis, har förstått att man som enmansbolag gör en så kallad "pappersstämma" där man själv skriver protokollet för bolagsstämman och man tar upp det med aktieutdelning där och i årsredovisningen. Men om man då har förberett väl och gör sin årsredovisning och sin pappersstämma den 1:a januari så är det inget praktiskt hinder att ta ut aktieutdelning dagen efter? Angående K10 så är det ju viktigt också men det gör man väl först efteråt så påverkar inte hur snart man kan ta utdelning?
... Visa mer
2023-09-26
09:12
Tack för ditt svar Marcus. Inser att jag var lite otydlig, menade alltså precis som du är inne på lågbeskattad utdelning enligt förenklingsregeln i mitt fall. Jag har räknat ut att det bör finnas tillräcklig med vinst i bolaget vid årets slut för att ta ut som mycket som förenklingsregeln tillåter. Men det är just det där med att vara snabb på bollen som jag undrar om det är praktiskt möjligt att ta ut aktieutdelning redan i början på januari, man behöver inte vänta in att årsredovisningen ska godkännas av bolagsverket eller skatten beslutas eller något sådant då eller? Är det bara att ta beslutet och dela ut det direkt om man vill alltså efter att man fastställt årets resultat?
... Visa mer
2023-09-25
16:19
Hej, Jag har nyligen startat ett aktiebolag som IT-konsult och är nyfiken på hur snart rent praktiskt man kan ta ut aktieutdelning efter ett räkenskapsår? Läst att man normalt tar aktieutdelning först under sommaren, men måste väl inte vara så? Mitt första (förkortade) räkenskapsår löper från maj - december. Så jag har förstått att jag ska kunna ta ut aktieutdelning någon gång under 2024 när jag gjort klart årsbokslutet för 2023. Men vad finns det för ledtider man måste förhålla sig till rent praktiskt när man är ett enmansbolag om man gör årsbokslutet själv? Misstänker att man inte bara kan göra klart årsbokslutet 1:a januari och ta ut aktieutdelning på vinsten 2:a januari? Nu har jag inte läst på så mycket om att göra årsredovisning och årsbokslut än så kanske jag som missat något uppenbart, men tacksam om någon kan ge klarhet.
... Visa mer
2023-07-29
12:08
Hej, Jag har nyligen blivit IT-konsult genom eget AB och funderar på hur man ska tänka kring inköp av laptop och eventuella bildskärmar samt avskrivning. - Om man köper in en laptop som kostar under ett halvt prisbasbelopp får man ju kostnadsföra det direkt som en förbrukningsinventarie. Men om man köper in säg 3 extra bildskärmar till den samtidigt och det går över ett halvt PBB så antar jag att man måste skriva av det på mer än 3 år då eftersom bildskärmarna funktionsmässigt inte fungerar utan laptopen även om laptopen i sig fungerar som en egen enhet? Är det rätt tänkt? - Om bildskärmarna och laptopen ska räknas ihop hur blir det då om man skulle köpa laptopen först och den kostar strax under ett halvt PBB, bokför den som förbrukningsinventarie och sen efter några månader köper till extra utrustning så som laptopdocka och fler bildskärmar till den? Har man gjort fel från början då eller ska man bokföra om det som en inventarie man skriver av när man då köper till grejer? - En tredje fundering som egentligen inte är en bokföringsfråga men visst är det väl OK att man köper in bildskärmar i aktiebolaget (utan att skatta extra) även fast man bara har hemmakontor och ingen egen lokal? Det räknas väl inte på samma sätt som kontorsmöbler?
... Visa mer