Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jake87sthlm
MEDLEM

Fakturera för lokalhyra i andra hand

Hej!

 

Jag hyr en lokal som används som musikstudio. Har under tre månader delat lokalen med en vän som hyrt in sig en kväll i veckan. Jag skulle nu behöva hjälp med att skapa en faktura för denna uthyrning. Har endast bokfört mina inköp och aldrig skapat någon faktura tidigare, så en så genomgående och tydlig beskrivning som möjligt hade uppskattas väldigt mycket!! 🙂

 

Jag vet hur jag kommer in till sidan för att skapa själva fakturan, därefter tar min kunskap slut ang konton, er/vår referens, orderreferens etc.

 

Jag betalar moms till hyresvärden som jag hyr av - men har förstått det som att detta är frivilligt för mig om jag vill ta ut moms eller inte i min andrahandsuthyrning? Isåfall kommer jag att skippa ta ut ngn moms.

 

 

Enormt tacksam för all tänkbar hjälp!

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag hittade denna vägledningen hos verksamt som jag tror kan hjälpa dig kring vad fakturor bör innehålla osv. Jag rekommenderar dig att även kolla denna filmen som förklarar hur man skapar fakturor i programmet. 

 

Angående momsen så hittade jag denna artikeln som jag tror kan vara till hjälp för dig. Det finns även mer information kring frivillig skattskyldighet här hos Skatteverket. Om man skall tolka detta, så är det fortfarande frivilligt för dig att ta ut moms eller inte på andra hands uthyrningen, men valet kan även påverka din avdragsrätt för din hyresfaktura. Där står det även att om inte den uthyrda delen är klart avgränsad så kan inte första hands uthyraren medges frivillig skattskyldighet, vilket i sin tur kan påverka din avdragsrätt för momsen på din hyresfaktura. 

 

I och med att det är lite klurigt så rekommenderar jag dig att antingen ta hjälp av en konsult, alternativt kolla med Skatteverket gällande om du kan/skall ta ut moms och huruvida din egna avdragsrätt för momsen blir påverkad. Det är mycket möjligt att detta kan anses som bara vidarefakturerade kostnader, då det inte verkar vara en permanent uthyrning men kan tyvärr inte hitta någon vägledning kring detta. 

 

Du får gärna dela med dig om du får någon information som kan vara till hjälp för andra i forumet. 

Ha det fint!

 

Josefine

Jake87sthlm
MEDLEM

Tack så hemskt mycket för alla bra tips och länkar Josefin, uppskattar det jättemycket!

Ska definitivt dela med mig här om jag får någon mer relevant info som kan passa in i tråden.

 

Gott nytt år!

//Jacob