Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ejvor_
UTFORSKARE

Fakturera presentkort från kommunen

behöver hjälp.

vår kommun delar ut presentkort som gäller i många affärer, när jag samlat på mig några stycken presentkort så ska jag fakturera turistbyrån, denna faktura ska vara utan moms eftersom jag ska betala momsen, HUR GÖR JAG? har tänkt: 

1930 4150kr debet

3012 4150kr kredit

men hur konterar jag sedan så jag betalar moms? har tänkt: 

2421 4150kr debet

2421 3320kr kredit

2611 830kr kredit

rätt eller fel?

10 SVAR 10
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

När du debiterar turistbyrån så ska kreditposten vara 2421 (Presentkort)

 

När du erhåller presentkorten från kund så debiterar du 2421 och krediterar försäljningskonto och moms.

Är alla erhållna presentkort debiterade till kommunen så ska saldo på konto 2421 vara noll.

 

//Carina

 

men gud så enkelt du förklarade det. TACK!

kanske har du svar även till detta; har tidigare under året fakturerat och använt 3054 moms 0, även här bör jag ju kontera så jag ska betala moms, men hur rättar jag detta? nollar jag 3054 nu så kommer det som en minuspost på momsredovisningen

Hej,

 

När det gäller utgående moms så är det viktigt att man rättar skattedeklarationen i den period momsen skulle ha redovisats. Mitt förslag är därför följande:

 

1. Leta upp vilka månader/perioder som det har redovisats omsättning med 0 % moms, men där det skulle varit moms redovisad. Gör en sammanställning i excel eller på ett papper. Gör därefter rättelserna på respektive period till Skatteverket. Tror att man fortfarande gör detta genom att öppna upp inlämnad skattedeklaration och skickar in den på nytt. Du måste skriva en kommentar i rutan på skattedeklarationen, skriv Rättelse, det borde räcka.

 

2. Gör färdigt innevarande period och redovisa momsen. Har du i innevarande period använt fel försäljningskonto så rättar du dessa poster innan du gör momsrapporten.

 

3. När momsen för innevarande period är redovisad så bokför du rättelserna, dvs debitera 3054 och kreditera rätt försäljningskonto och konto 2611. Detta bokar du som sista verifikation i den period som du precis har redovisat momsen i. Skulden på 2611 ska läggas över till 2650 så du kan eventuellt hoppa över konteringen på 2611 och lägga det direkt på 2650.

 

4. Nu stänger du perioden och startar upp nästa 🙂

 

Hoppas du är med på flödet i rättelserna

 

//Carina

 

kanon, nu kan ja äntligen få ordning på denna trasselsudd, TACK igen!

hej, får jag besvära igen? 

nu har jag rättat mina momsrapporter hos skatteverket, vilket ju ger att jag är skyldig lite pengar eftersom jag behöver betala momsen jag missat tidigare. ska jag nu göra färdigt momsrapporten för denna period juli-sep innan jag bokför rättelserna eller efter? om jag bokför något på 3054 så blir det ju en minuspost på momsdeklarationen, ska det vara det? 
kanske 

kredit 3054, debet 3051, 2611, och ta bort momskoderna, så kommer de inte med på momsrapporten men slutsumman på 3051, 2611 blir rätt. 

mvh ejvor

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Carinas tråd så att du kan få svar. Jag föreslår att du gör allt i samma steg som Carina skriver, dvs att du gör momsrapporten för den perioden först innan du gör rättelsen. Det spelar dock ingen roll vilken ordning du gör rättelsen i, så länge du bara är uppmärksam att ta bort momskoderna som kontona har, och du enbart gör rättningen som Carina förklarade, dvs att kontona är rätt och inga momskoder väljs utan tas bort. Då kommer inte heller momsrapportens automatiska funktion krångla. 

 

Så kolla på Carinas sista 2 steg så ser du hennes förslag på hur du kan hantera allt efter du nu korrigerat momsrapporterna på Skatteverket.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Ok tack! Tror jag har koll nu. 
mvh Ejvor 

Ok tack! Tror jag har koll nu. 
mvh Ejvor 

Hej,

 

Fint @Josefine Johansson att du hoppade in då jag varit lite frånvarande 🙂

 

//Carina