Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Fakturerade frakter / köpta frakter - hur sköter jag momsen i dessa fall?

Hej!

Jag har precis pratat med Skatteverket och jag tror att jag kan ha gjort fel i de fall där moms inte finns med.

När det kommer till fraktalternativ så finns det några alternativ där man inte har kunnat se någon moms när man både har "fakturerat" och köpt via Tradera eller utanför Tradera. Det gäller Postnords frimärkesfrakt/portokodsfrakt som exempelvis kostar 22 kr för max 50 gram och 44 kr för 100 gram.

När man får sitt bokföringsunderlag av Tradera, efter en utbetalning, så står det exempelvis:
"Frimärken, 0%, 0,00, 22,00 kr"

Det jag har gjort då i min kontering är följande:
"3520 - Fakturerade frakter, Momskod 42 (0%), 22,00 kr"

Och sen när jag i min tur sedan köpt just den frakten:
"5710 - Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution, 22,00 kr"

Jag har gjort likadant även utanför Tradera när jag både har "fakturerat" (skapat ett kvitto) vad gäller dessa fraktalternativ. Exempel på hur kvittot sett ut med momspåslag på varan:
"<Varan jag säljer>, Á pris: 100,00 kr, Moms %: 25 %, Moms kr: 25,00 kr, Belopp: 125,00 kr

Frakt Postnord, Á pris: 22,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr, 0,00 kr, Belopp: 22,00 kr

Belopp utan moms: 122,00 kr
Total moms: 25,00 kr
Totalt: 147,00 kr"

och exempel på hur kvittot sett ut med en VMB-vara:

"<Varan jag säljer>, Á pris: 100,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr: 0,00 kr, Belopp: 100,00 kr

Frakt Postnord, Á pris: 22,00 kr, Moms %: 0 %, Moms kr, 0,00 kr, Belopp: 22,00 kr

Belopp utan moms: 122,00 kr
Total moms: 0,00 kr
Totalt: 122,00 kr"

Det som jag förstod att Skatteverket menade, eftersom varorna jag säljer är momspliktiga (VMB eller ej), så ska även frakten vara det, att jag ska ta moms på det totala beloppet? Så mina kvitton är fel, samt att mina underlag från Tradera ska tolkas annorlunda när jag ska bokföra dom? Hur ska jag börja med att rätta till detta isf? Måste jag gå tillbaka och ändra alla underlag som gäller just detta, och måste jag manuellt gå in och justera momskoderna/summorna i de verifikationerna där dessa frakter har strulat till det?

Behöver verkligen hjälp att få rätsida på detta..

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket
9 SVAR 9
Klossoteket
UTFORSKARE

Tillägg:
Vad det verkar så är räkenskapsår 2024 stängt, även om jag inte aktivt har gått in och klickat i "Lås bokföringsår" och tryckt "Spara"? Jag kan inte längre trycka "Redigera" på verifikationerna från 2024. Är det för att jag har startat 2025? Hum..

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Kontrollera under Inställningar > Räkenskapsår ochIB så året inte ligger låst där. 

Att du startat upp 2025 skall inte påverka då man nästan har ett halvår på sig att slutföra 2024. Så man måste kunna bokföra i båda åren simultant. 

vissa verifikationer går det inte att skapa en korrigeringsverifikation på heller så det kan hända att du måste rätta det helt manuellt.

/Joachim

Hej!

Okej, jag har kollat där och rutan som finns där bredvid "Lås bokföringsår" är inte ikryssad.

Vet du hur jag ska göra angående dessa frakter? Har jag gjort något fel, och hur korrigerar jag det isf?

Tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Du kan korriera det på följande sätt. Visar med en manuell omöring av försäljningen av frakten och i samma kontering omföringen av inköpet.

1. Summera ihop ett totalbelop för hela momsperioden (Månad , Kvartal eller år) 
2. Gör sedan denna kontering. Visar med belopp 100 kr både på försäljning och inköp.

Genom att göra det som en klump momsperiodvis så slipper du rätta varje enskild verifikation också.

/Joachim

Hej igen!

Tack för ditt snabba svar! 🙏

Okej, men då går jag igenom alla verifikationer med fakturerad frakt och plockar ut alla dom där jag lagt in momskod 42 (0%) och räknar ihop summan samt gör konteringen enligt ditt exempel ovan?

Hur ska mina kvitton se ut då när jag gör försäljningar utanför Tradera? Specificerar jag momsen på frakten då så att det blir  17,60 kr exklusive moms, och momsen 4,40 kr om det är 22,00 kr totalt? Då oavsett om jag säljer en VMB-vara eller om jag gjort ett momspåslag? Ska jag specificera moms på en VMB-vara?

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej igen!

Nu har jag lagt in en verifikation för en momsreglering gällande bokföringskonto 3520 och 5710 på datum 2024-12-31, så nu behöver jag skicka in ytterligare en momsredovisning till Skatteverket som jag förstår. Jag ser att man kan rätta sin nuvarande momsredovisning också. Kan man få ett nytt underlag som man fick tidigare för att kunna skicka in eller föra över till Skatteverket? Annars är jag osäker på hur jag ska rätta den momsredovisningen jag har skickat in.

När jag går in under "Momsredovisning" i Visma nu och klickar på "Ny momsredovisning" så finns det bara en momsperiod att se och det är "Januari-December 2025". Det konstiga är att de siffrorna som jag la in ny i den senast verifikationen för 2024 finns med här och det har kommit upp en varnings-banner där det står "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." När man klickar på "kontrolleras" så står det att min senaste verifikation, den momsregleringen för 2024, har ett "Avvikande datum" som "Orsak".

Som det ser ut så ska jag betala in ytterligare till Skatteverket och får väl göra en repris på min senaste inbetalning så fort jag fått ordning på en ny momsredovisning.

Hur går jag vidare med detta? Kan jag ignorera den här varningen? Behöver jag ändra datum?

Känner att detta börjar bli lite för mycket, så bra om jag kan få ordning på detta.

Stort tack på förhand!

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Tillägg:

Jag ser nu också att det står under "Bokföring" -> "Verifikationer" att "Bokföring låst t.o.m december 2024".

Jag har inte låst året, så jag vet inte varför det står så? Jag kunde ju välja att lägga in momsregleringen 2024-12-31. Är det därför man får ett felmeddelande under momsredovisningen?

Har det något med att jag fixat en "Årets resultat"-verifikation? Kommer jag behöva justera resultatet också nu när jag justerade momsen?

Förlåt om det blir många frågor här.. men det känns inte som att man har kontroll på det hela längre.

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Vad jag känner till så är det bara under Räkenskapsår och IB du kan låsa året så är det inte låst där så vågar inte jag ge mig in på att svara på varför året har låsts. Jag är mer insatt i bokföring än exakt hur programmet hanterar olika funktioner.

Jag skulle rekommendera att du ringer vår programsupport som är vassare på programsupport än vad jag personligen är.

0470 - 70 62 00

/Joachim

Hej igen!

Nu har jag äntligen lyckats få rätsida på allt. Gjorde som du sa och ringde Vismas support.

Räkenskapsåret låses automatiskt när man har fixat en verifikation för Årets resultat. Jag pratade med Visma och Skatteverket, och det var inga problem att låsa upp räkenskapsåret under inställningar så länge man inte har fixat bokslutet - vilket jag inte har gjort än då jag inte har ansett mig vara klar.

Verifikationen gällande momsregleringen lät jag ligga kvar på 2024-12-31, så att den kommer med i den nya beräkningen sen.

Så det jag gjorde var följande:
1. Låste upp räkenskapsåret under "Inställningar" -> "Företagsinställningar" -> fliken "Bokföringsuppgifter" -> under "Bokföring låst t.o.m" ändrar jag från "December 2024" till "Ingen låsning". En varningsruta kommer upp som man kan bortse ifrån. Det står bland annat att man bryter mot bokföringslagen, men inte enligt Visma, så det är nog en varningsruta dom behöver se över. Klickade på "Ok".

2. Gick in under "Bokföring" -> "Momsredovisning" -> klickade på momsredovisningen som jag ville ångra -> klickade på "Åtgärder" följt av "Ångra" -> markerade alla konton och klickade på "Bokför" följt av "Spara".
3. Gick in under "Bokföring" -> "Verifikationer" -> klickade på verifikationen för Årets resultat -> klickade på "Åtgärder" följt av "Skapa korrigeringsver." -> markerade alla konton och klickade på "Bokför" följt av "Spara".

4. Gick in under "Bokföring" -> "Momsredovisning" igen och klickade på "Ny momsredovisning". Valde momsperioden "Januari-December 2024" under "Momsperiod" och klickade "Bokför".

5. Gick in under "Bokföring" -> "Verifikationer" -> "Ny verifikation" -> skapade en ny verifikation för Årets resultat med hjälp av bokföringsförslaget och klickade på "Bokför".

6. Gick in och redigerade den första verifikationen, Omföring av ingående balanser på kapitalkonton, under 2025 och ändrade summan för 2019 - Årets resultat, delägare 1 till det nya resultatet efter momsregleringen och summan för 2010 - Eget kapital, delägare 1 så att det balanserade och klickade på "Spara".

7. Loggade in på Skatteverket och klickade mig vidare till sidan för mina momsdeklarationer. Där klickade jag på "Inlämnade momsdeklarationer". Klickade sedan på momsdeklarationen som jag vill ändra följt av "Visa aktuella uppgifter". Längst ner i uträkningen klickade jag på "Rätta momsdeklaration". Nu fyller jag i alla de nya siffrorna, eller tar bort något om något inte längre finns i den rutan i den nya momsredovisningen, och sedan klickar jag på "Nästa" och fyller i de uppgifter som behövs och lämnar till sist in den rättade momsdeklarationen.
8. Nu då jag såg den nya siffran som jag i mitt fall ska betala, så tog jag bara mellanskillnaden från den förra momsdeklarationen och gjorde en ny inbetalning till Skatteverket.

Det känns som att jag har gjort rätt, men säg gärna till om det är något jag har missat.

Då kanske jag kan återgå till att börja kolla på ifyllnaden av bokslutet? 🙂

Mvh,
Rickard
Klossoteket