Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Marcus N
MEDLEM

Fakturering av flygbiljett utomland

Hej,

 

Jag ska fakturera en kund för en flygbiljett utomlands (rättare sagt Frankfurt, Tyskland). På kvittot till flygbiljetten så redovisas ingen moms, vad ska jag då lägga för momssats när jag ska fakturera detta till min kund?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Marcus!

Jag hittade foruminlägget Hur bokför jag flygresa utomlands som ska vidarefaktureras som jag tror kan hjälpa dig. Kika på det och hör av dig om du har några frågor eller funderingar. 

 

Ha en fin dag!

/Tinna
 

Hej Tinna,

 

Jag blev inte riktigt klokare på det svaret. Jag lägger upp en med detaljerad bild över min situation nedan.

Jag har betalt min och kundens flygbiljett redan. Nu ska jag faktura för hans biljett till honom. Den fakturan, ska jag fylla in moms för den när det inte står någon moms på min faktura för båda biljetterna? Om ja, vilken momssats ska jag använda?

 

Detta gäller även ett boende som jag har bokat till oss via Airbnb. Där redovisas det endast moms på serviceavgiften men inte på resterande boende kostnaden. Gäller det samma här nu när jag fakturerar hans del av boendet, ska jag fakturera utan moms även i detta läget?

 

Ha en trevlig helg!

 

Mvh/

Marcus

Hej Marcus!

 

Jag uppfattar dig som att du ska vidarefakturera kunden för flygbiljetten och att det inte är ett utlägg - återkoppla gärna om jag har missuppfattat dig här.

Huvudregeln för vidarefakturering är att lägga på din verksamhets momssats på nettobeloppet, vilket då gäller om du ska vidarefakturera din kund för flygbiljetten. Kostnaden för flygbiljetterna bokförs utan moms om det inte visas någon moms på ditt underlag.
Om du betalade för AirBnB i Tyskland och din verksamhet har 25% momssats så ska du inte betala någon moms, men när du vidarefakturerar din kund för detta så ska du även här lägga på 25% på kundens faktura precis som för flygbiljetten.

 

Dubbelkolla gärna vad som gäller för ditt företag med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne