Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Får inte upp alla konton under "Räkenskapsår och IB"

Hej!

Jag får inte upp alla konton under "Räkenskapsår och IB" för att det ska gå ihop.

Efter att jag har lagt in allt så ligger jag på -2500 kr då jag inte skriva dit 2500 kr under konto 6570 - Bankkostnader. Hur ska man kunna få det att gå ihop när man inte kan skriva in allt för alla konton? Är det fel att jag har bokfört 2500 kr på bankkostnader eller måste jag fixa en ny händelse och verifikation för att det ska ihop?

Tack på förhand!

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Konto 6570 tillhör Resultaträkningen (kostnad) och kan inte ingå i en Balansräkning och IB. 

Om man startar ett AB så kan IB vara:

1930         25000

2081       -25000

Har man sen betalat 2 500 kr för uppstarten blir det en verifikation i den löpande bokföringen:

Debet  6570       2 500

Kredit 1930        2 500

Att lägga in ovanstående transaktion i IB går alltså inte.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen Roffa!

Jag pratade med Visma Support och dom sa att eftersom 2024 är mitt första år så ska jag inte göra något med den ingående balansen, utan det blir först 2025. Är det korrekt?

Jag behöver då inte ens tänka på det förräns nästa år, eftersom jag inte har någon balansräkning att ta med mig från 2023?

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket
Klossoteket
UTFORSKARE

Hej!

Tack så mycket för ditt svar.

Men då är frågan hur jag ska göra för att få balans i just den räkningen? Är det så att jag har gjort något fel i och med att jag har bokfört det på det sättet?

Såhär har jag bokfört:

Verifikation 1:

Debet 1930 - 2500 kr

Kredit 2018 - 2500 kr

Verifikation 2:

Kredit 1930 - 2500 kr

Debet 6570 - 2500 kr

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Om jag förstått det rätt så är Klossoteket en Enskild firma och har då ingen IB 2024-01-01 då det är det första verksamhetsåret. Så supporten har helt rätt.

Din bokföring i ver 1 och 2 är korrekt och du kommer vid årets slut 2024-12-31 att göra bokslut. Differensen i balansräkningen är då Årets resultat som du bokar upp med konto 8999 respektive 2099 (debet och kredit beroende på om det är vinst eller förlust. När du bokar upp Årets resultat kommer balansräkningen att balansera och automatiskt att föras över till IB 2025-01-01.

Ett fel som ibland inträffar är att det bokförs intäkter eller kostnader efter uppbokning av Årets resultat. Då uppstår en ny differens som inte får vara kvar utan måste uppbokas enligt ovan.

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen!

Ja precis, det är en enskild firma.

Tack så jättemycket för din tid och dina tydliga svar! Skönt att du kan klargöra detta så att jag slipper fundera på det under året.

Trevlig helg!

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket