Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Tina__43
UTFORSKARE

Får man lägga konvertingssats som avskrivningar gällande lastbilar

Hej,

 

Vi har uppdaterat två lastbilar till euroklass 6 vilket kostade 245 000/lastbil, kan jag lägga det som inventarier? 

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Absolut då värdet på lasbilarna bör ha ökat efter uppgraderingen så skall uppdateringen öka värdet av era tilllgångar. Så använd samma konto som ni tidigare bokfört lastbilarna på.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

En dum fråga, ska jag lägga dem tillsammans på en ny avskrivning eller var för sig 245 000 tillsammans eller ej? Lastbilar har en avskrivningstid på 7 år ska jag lägga dem på 7 år med?

Hej

Spelar egentligen inte någon roll om du lägger ihop det med det redan bokförda värdet på lastbilarna så det skrivs av i samma avskrivning som lastbilarna eller om du lägger in det som en ny egen anläggninstillgång. Avskrivningstakten bör dock vara densamma dvs 7 år.

Personligen hade jag valt att öka värdet på lasbilarna och gjort avskrivningar på lastbilar och uppgradering samtidigt.

/Joachim

Såg att dem redan var avskrivna och klara ska jag då öka upp deras värde ändå och lägga det på 7 år?

Hej

är de redan avskrivna så bör du inte göra så. Då lägger du in det som en ny tillgång istället och skriver av det med en kortare avskrivningstakt. 3-5 år 
/Joachim