Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Artjom kh
MEDLEM

Fastighetsförmedling

Hej !

 

jag jobbar med lägenheter där vi hyr från fastighetsägare och hyr vidare till olika kunder inom olika företag

det jag undrar är om jag får en faktura från en fastighetsägare under vilken konto skall man registrera

ny leverantörsfaktura 

detta  010 Lokalhyra ?
Hyra ut om huvudverksamhet ?

3004 Försäljning inom Sverige, momsfri ?
Hyra ut om sidoverksamhet ?
3911 Hyresintäkter ? 

 

Det är moms fri verksamhet 

3 SVAR 3
Henrik A
MEDLEM

Hej

Konton i 3000 klassen är intäkter, det vill säga den hyra du får in från dina kunder.

Där är nog lämpligast med 3004, eftersom det är verksamhetens huvudverksamhet.

3911 finns mest för att det är ganska vanligt att ett företag i annan bransch hyr en (för stor) lokal, och hyr ut en del av den. det är då sidoverksamhet och 3911 styr det rätt i bokslutsdokumenten.

 

För kostnader gäller motsvarande. I andra brancher tar man betald hyra som en övrig extern kostnad (5010 mm).

Om det är huvudverksamheten, bör man snarast lägga upp ett konto i 4XXX klassen för betald hyra till leverantörer.

Då får man rätt bruttovinst i rapporter. Verksamhetens vinst av kärnverksamheten efter betald hyra till leverantörer för det man säljer, innan indirekta kostnader som bank, administration försäkring och annat overhead som inte är lika direkt hänförligt till en viss intäkt men ändå behöver tas (5xxx-6xxx).

Artjom kh
MEDLEM

Hej Henrik !

 

Om jag förstår dig rätt så skall jag registrera på konto 3004 ? för alla hyres fakturor man får från sina kunder  ?

Ja, det är lämpligt för hyresgästernas momsfria inbetalningar till dig som förmedlare/ hyresvärd i andrahand.