Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jgv4jab
MEDLEM

Dricksen

Hej

Jag bokför alltid dricksen på konto 2820 när jag får mina intäkter i företagskonto.

Men när jag betalar lönen till anställda, hur gör jag att bokföra bort dricksen efteråt, hur gör jag lönen med dricksen, är allt går automatisk i visma lön smart samt att det finns inte dricks alternativ i lön smart.

MVh

George

5 SVAR 5
Henrik A
MEDLEM

Dricks kan vara lite krångligt.

Historisk var det enklare, en nota på 1800 betalas med fyra femhundralappar, gästen säger tack och går. Företaget blir inte inblandat, för det är gästens växel, och ingen kan efteråt veta vart den hamnade.

När det kommer på kort, är det i företagets kontroll. Det kan vara en övrig intäkt (K39XX) i rörelsen om företaget beslutar över dricksen, eller en skuldpost till personalen om företaget bara förmedlar gästernas extrabelopp.

 

Om företaget beslutar över fördelningen, omfattas betalningen av arbetsgivareavgifter och skatteavdrag och bör tas med i lönekörningen.

Inbetalningen tas då istället upp som övrig intäkt, och utbetalningen kommer som lönekostnad ag-avgift och skatt i lönekörningen.

 

Om företaget inte beslutar över dricksfördelning, utan bara tillämpar personalens fördelningsprinciper, är det rätt att skuldföra dricksen (ex K2820). Kravet på bokföringen är då att det framgår av underlag till vem skulden är, Adam Sandra Pelle.... "Personalen" som klump är inte en tillräckligt preciserad motpart.

Vid denna variant betalar man ut pengar från bankonto, vilket minskar dricksskulden.

1930 K

2820 D

Jag skulle nog vid detta alternativ rekommendera att hålla dricksutbetalningarna separata från lönekörningen.

Vid detta alternativ är det personalen själv som skall ta upp dricks i sin privata inkomstdeklaration (vilket nog väldigt få gör), det är nog bara en tidsfråga när skatteverket ger sig på att granska detta område djupare.

 

SKV om dricks och bokföring 

 

 

 

 

Hej

Tack min vän för förklaring, men jag har redan bokfört dricksen som 2820 och jag blanda bonus och intäkter samt dricksen för att betala en provisionslön till förarna. så det är svårt att bli av med dricksen. finns någon lösning än detta.

MVH

George 

Det är ju rätt enligt alt 2, att boka gästens inbetalda dricks som skuld till anställda (ex 2820).

 

betalar man ut dricksen i en egen utbetalning från bank, bokför man bara utbetalningen

1930  K  x kr

2820  D  x kr   , så minskar dricksskulden med det belopp som betalas ut. 

Tar man upp det i lönekörning, borde samma sak kunna åstadkommas med en löneart av karaktären ”nettolönetillägg” som är inställd på bokföringskonto 2820. Då kommer den skuldminskningen när lönekörningen bokförs..

 

om det inte sker eller stämmer, är det nog inställningar i löneprogrammet som behöver ändras.

/HA

Hej

Tack för svaret, men som jag har sagt att den dricksen bokföras på konto 2820 i kredit och jag bara betala  45% av det till anställda som provisionslön då vet jag ej hur man bokföra detta in lön utbetalning,  det är komplicerat för mig. Kan du visa hela processen tack

Henrik A
MEDLEM

Hej,

Svårt att säga säkert, beror på vilka lönearter/ bokföringskonton som använts för just dricksen i lönekörningen.

 

Hanteras det som bruttolön med skatt och arbetsgivareavgifter i lönen, är det ju snarare alternativ 1 ovan.

Isåfall bör man snarare boka om dricksinbetalning från skuldkonto 2820 till en övrig momsfri intäkt 39XX.

Isåfall kommer pengarna in som intäkt i resultaträkningen och utbetald lön går ut som kostnad i resultaträkning.

Eventuell skillnad mellan in och ut blir då bara en liten ökning eller minskning av företagets resultat.