Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helena Sandell
NY MEDLEM

Fått in pengar på personligt konto - hur ska jag bokföra?

Hej!
I november (innan jag fått ett företagskonto) skickade jag en faktura och pengarna betalades in på mitt personkonto. I december fick jag ett företagskonto och när jag ska registrera betalningen av fakturan har jag ett företagskonto. Hur bokför jag registreringen då? 

1. För jag över pengar från personkontot idag till företagskontot och ändrar datum till 27/11 då betalningen gjordes till personkontot så att det blir bokfört för 2024?

2. För jag över pengar från personkontot till företagskontot idag och anger dagens datum och bokför det för 2025?

3. Eller gör jag på något annat sätt? 

Tacksam för hjälp. //Helena 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag antar i svaret nedan att frågan gäller en enskild firma. Skulle det gälla en annan bolagsform får jag be dig återkomma med rätt bolagsform.

Du bör bokföra upp själva insättningen på det datumet den faktiskt betalades in på ditt privata konto. 

Om fakturan skapades via eEkonomi så gör du det på följande sätt.

Gå in under Försäljning > Kundfakturor
Klicka på raden med fakturan frågan gäller och sedan på knappen åtgärder.
Välj registrerar inbetalning.

Välj annat konto under inbetalt till konto
Kontot du väljer skall vara 2013 eget uttag
Ange insättningsdatumet 2024-11-27
Bokför händelsen

Sedan kan du välja om du vill föra över summan till företagskontot eller om du hellre vill behålla dem privat. 

Väljer du att föra över dem till företagskontot så bokför du den överföringen sedan mot konto 2018 egen insättning.

/Joachim

Tack för ett tydligt svar. Jag förstår nu hur jag ska göra. Har dock en fråga till. När jag ska välja "Inbetalt till konto" har jag bara Företagskonto och Kassakonto att välja på. Jag kommer inte åt 2013. Kontot finns i kontoplanen, men visas inte i listan. 

//Helena 

Hej

Finns inte valet annat konto vilket du måste välja först för att du sedan kunna välja ett bokföringskonto (2013 i detta fallet)

Det valet bör finnas där då det inte är någon specifik inställning som skall behövas för det.

/Joachim

Tack, det var så jag tolkade det också. Att det skulle finnas automatiskt, men det gör det inte. Jag ringer supporten i morgon
och kollar vad jag kan göra åt det. Tack för bra och tydlig hjälp!//Helena 

Hej igen!

Nu har jag pratat med supporten som säger att eftersom jag har Visma Smart så finns in funktionen att välja Annat konto vid Registrering av inbetalning. Har du tips på något alternativt sätt att bokföra? Kan jag t.ex. registrera det på företagskontot och sedan 

på något annat sätt göra ett eget uttag på 2013?

Hälsningar

Helena Sandell

Hej

Ok då förstår jag varför det inte finns kan tycka att det är lite märkligt då detta är mest förekommande i enskilda firmor som i huvudsak inte behöver mer än eEkonomi smart men det kan jag ta upp internt vid tillfälle.

Att bokföra det manuellt är inte något svårt men det uppstår ett problem och det är att fakturan inte markeras som betald när man gör en manuell kontering och att göra en betalning mot företagskontot på ett datum innan detta ens existerade känns inte helt rätt. 

Om du instället väljer kassakonto som inbetalt till bankkonto under Försäljning kundfakturor så kommer det bli bokfört mot konto 1910 kassa.

Sedan kan du manuellt bokföra som summan på samma datum 2024-11-27 från kassakontot 1910 till eget uttag konto 2013 via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

1910 Kredit
2013 Debet.

Detta blir det mest korrekta sättet att hantera det på.

/Joachim

Tack det låter görbart. Då har jag en sista fråga om det är så att ditt första förslag är vanligt vid bokföring i enskilda firmor. 
Borde jag uppgrader mitt program till Pro? Jag undrar om jag i så fall kan göra omvänt om jag fått en faktura jag ska betala och 
gjort det från personkontot - kan jag då använda annat konto 2018 (om jag har Pro-versionen)

Tack för alla tips!

Hej

jag skulle säga att vi borde lägga in den funktionen i smartvarianten men det är inget jag kan lova.

Som jag förstod dig så har du nu ett företagskonto som du får in pengarna på så detta borde du inte behöva göra fler gånger i så fall. Så jag skulle säga att du inte behöver uppgradera till Pro varianten av systemet.

Har du betalt något från personkontot så är mitt råd att du inte lägger in fakturan under inköp > Leverantörsfakturor utan bokför bara in kostnaden via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Den funktionen är mer avsedd för när man skall matcha mot företagskontot.

/Joachim

Tack!