Ideell förening.
I balansräkningen 2024 har jag två konton med "årets vinst".
Dels konto 2069 med riktiga siffror och sedan konto 2019 med drygt 130.000 kr som inte hör hit alls.
Vid lusläsning av tidigare år hittas icke omförda vinster som tillsammans stämmer med denna siffra.
Tidigare kassör har använt annat bokföringsprogram och det har nog inte blivit helt rätt i överflyttningen.
Tillgångar och resultaträkning stämmer på öret.
Hur bär jag mig å för att få bort detta från balansräkningen?
Hej
Det stämmer att i en ideell förening så skall man inte använda konto 2019 som primärt är avsett för enskilda firmor och handelsbolag.
Så saldot som finns på konto 2019 kan ni bokföra om till konto 2067 Balanserad vinst eller förlust/balanserat kapital
Förmodar att summan på konto 2019 är negativt (Vinster i föreningen) och då blir ombokningen av de 130 000 på detta sätt.
2019 Debet 130 000
2067 kredit 130 000
Du lägger in denna justering via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation.
/Joachim
Tyvärr har jag låst bokföringsåret, är det möjligt att låsa upp?
Räcker inte att klicka ur "låst". / Annica
Hej
Det finns en låsfunktion på två ställen i systemet.
Dels under Inställningar > Företagsinställningar > Bokföringsuppgifter.
Sedan finns det även under Inställlningar > Räkenskapsår och IB
Klicka på året 2024 och avmarkera rutan framför lås bokföringsåret.
/Joachim
Jag har lagt en verifikation på 1/1 2024, 2019 deb till 2067 kred och låst upp bokföringsåret. Verifikationen finns men det ger inte resultat i balansrapporten. Där står fortfarande 2st åters vinst. / Annica
Hej
Kan du bifoga balansrapporten så jag får se hur den ser ut?
Ingående saldo ligger säkert kvar på 2019 men det utgående saldot borde vara 0 och det beloppet bör ligga som utgående saldo/Balans på 2067 istället.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.