Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

735994
NY MEDLEM

Fel belopp inbetalat på faktura

Hej

Jag har två saker jg ej riktigt vet hur jag sk reda ut.

1. Kund har betalt in 1kr för mycket och systemet har själv bokfört fakturan som bet. När jag nu ska bokför rest. Inbetalning för Rut från SKV så felar det på 1 kr och jag kan ej ändra beloppet… hur ska jag göra?

2. En kund har betalt in fyra fakturor på en gång i en klumpsumma men räknat ihop det fel och betalat in 400kr för lite.

Hur bokför jag detta så att det sk bli rätt?

kund är informerad om detta och kommer att betala in resterande 400kr så fort hon kan.

Hur går jag tillväga?// Marie

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Du kan via kassa och bankhändelser klicka på matcha och sedan välja fakturan. Skillnaden på en krona kan du sedan bokföra i samma händelse genom att klicka på Ny bokföringshändelse nere till vänster. kronan det diffar på kan du lägga på t ex konto 3740 öres och kronutjämning.

2. Det går att matcha flera fakturor i samma verifikation. Matcha de faktuoror som är fullbetalda först. Tryck sedan på knappen ny bokföringshändelse och välj den sista fakturan som inte är fullbetalt. Se till att det står debetalning i rutan orsak till differens.

På sista fakturan som delbetalas kommer det ligga kvar ett resbelopp på som du kan matcha senare när du får det resterande beloppet inbetalt.

/Joachim