Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats99
MEDLEM

Fel belopp på konto 2731

Hej!

 

Jag fick för en tid sedan påbackning av skattemyndigheterna för att jag betalt in för lite i arbetsgivaravgifter. För att korrigera bokföringen med de nya beloppen följde jag stegen i inlägget Rätta arbetsgivaredeklarationer - Visma Spcs Forum.

 

När jag nu gör årsavstämning för föregående räkenskapsår (maj 2022- april 2023) ser jag att konto 2731 har fel belopp. Det ska ju nollas efter varje arbetsgivardeklaration, men det var långt ifrån noll. Efter lite undersökning kom jag fram till att felet beror på att jag i räkenskapsåret innan (2021-2022) inte korrigerat beloppet för 2731 i lönespecifikationerna. Däremot är beloppen korrigerade (uppräknade) i motsvarande arbetsgivardeklarationer . Resultatet blir att beloppet på 2731 räknas upp för varje månad istället för att nollställas. 

 

Nu är frågan hur jag korrigerar detta? Det felaktiga räkenskapsåret är ju självklart låst. Om jag öppnar det och korrigerar lönebeskeden, kommer väl deklaration och årsredovisning att påverkas? Kan man helt enkelt dumpa beloppet på något "slaskkonto" istället? 

 

Med vänlig hälsning

Mats

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ett slaskkonto skulle jag inte rekommendera att du använder för detta. Om jag förstår dig rätt så har du idag betalt in rätt arbetsgivaravgifter men inte bokfört upp rätt arbetsgivaravgifter i samband med lönekörningarna vilket skapat en diff på konto 2731. 

Om ovan påstående stämmer så har inte rätt kostnad för dina arbetsgivaravgifter bokförts heller. Då jag förmodar att du skickat in bokslutet med de bokföda beloppen på 2731 och 7510 så skall du inte justera detta i året 2021-2022. Du kan istället göra en justering i året 2022-2023 genom att göra en manuell verifikation av differensen på följande sätt.

7510 Debet (Differenssumman)
2731 Kredit (Samma differnssumma)

På så sätt kommer du rätta till både 2731 så saldot på det kontot kommer stämma samtligt som du kompletterar bokföringen med den kostnad som saknades i året 2021-2022. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

mats99
MEDLEM

Tack så mycket för hjälpen, det var ju en smidig lösning!

 

Jag har en annan, liknande, fråga. Då jag gjorde manuella korrigeringar i bokföringen år 2021-2022 (enligt ovan), smög det in ett litet fel i en av arbetsgivardeklarationerna. Felet var att beloppet på konto 2710 blev något för stort. Då 2710 kvittades mot motsvarande lönebesked, blev det här ett plus på några hundra istället för noll. Detta belopp har följt med 2710 sedan dess.

 

Det är alltså samma typ av fel som med 2731 ovan, men här gällde det bara ett enda tillfälle. Hur blir jag av med överskottet? Kan jag kvitta det mot 7210 på samma sätt som jag kvittade 2731 mot 7510?

 

Med vänlig hälsning Mats

Hej

Det är helt korrekt tänkt. Du kan kvitta det mot 7210 eller motsvarande lönekonto för att bli av med den differensen. Var noga med att hantera det rätt med debet och kredit beroende på om differensen är positiv eller negativ.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim 

Tack så väldigt mycket - nu är kontosaldona rätt!

 

/Mvh Mats