Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Snaphook
NY MEDLEM

Rätta arbetsgivaredeklarationer

Hej

På grund av ett missförstånd har jag sedan årets början haft mig själv som "första anställd" och därmed en reducerad arbetsgivaravgift, något som jag givetvis inte har rätt till som delägare. Jag har klara och utbetalda lönebesked för året samt arbetsgivaredeklarationer baserat på denna inställning för mig som anställd s.k. "växa-stöd".

Jag vill rätta detta och själva deklarationen är enkel att fixa på skatteverkets hemsida men hur löser jag det i bokföringen och programmet Visma Eekonomi Smart?

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

För att rätta detta så behöver du skapa lönekörningar med samma datum som de som är felaktiga men med motsatta tecken på lönearterna som registrerats. 

1. Börja med att ångra Arbetsgivardeklarationen under Lön Arbetsgivardeklaration - klicka på den senaste arbetsgivardeklarationen du gjort - åtgärder - ångra. Gör så uppifrån och ner för alla deklarationer som ska rättas. 

2. Nu ska du rätta lönebeskeden. Du gör alltså exakt likadana lönebesked med samma utbetalningsdatum som det som är felaktigt men med motsatta tecken på beloppet. Använder du dig utav en löneart där du har lagt antal så sätter du minus framför antalet om det var i plus på det felaktiga lönebeskedet. 

3. När du bokfört lönebeskeden så bokför du också dem som betalda, på samma datum och kassa/bankkonto som de felaktiga. Detta för att saldona på dessa konton också ska bli korrekta. 

4. Gå in via Anställda  - klicka på ditt namn - redigera. Ändra uppgifterna så du inte har kvar inställningen för växa-stöd, detta ska du alltså inte ha gjort innan rättningen av lönebeskeden. 

5. Nu kan du skapa lönebeskeden på nytt, så som de ska vara uppställda helt enkelt. Glöm inte att bokföra betalningen på dessa också. En rekommendation är att du använder dig utav kassa och bankhändelser om du inte gör detta sedan innan. 

Följer du stegen ovan så kommer dina arbetsgivardeklarationer också gå att skapa om så du redovisar korrekta avgifter till skatteverket. Ta dem i ordning så du börjar med det äldsta. Jag rekommenderar också att du kontaktar skatteverket innan om du inte hunnit göra det, bara så du säkerställer att du ska lämna in nya arbetsgivardeklarationer på individnivå och ersätta de gamla. 

Ha en fin eftermiddag! 
/My 

Stort tack för utförligt svar.

En fråga kring detta; då jag vet vad som är "fel"... kan jag inte bara göra följande för att få rätt på bokföringen eller måste jag fixa de felaktiga lönebeskeden/deklarationerna?

Samt givetvis betala in mellanskillnad

D7510

K7514

K2731 

följt av 

D2731

K1630

sedan 

D1630

K1930

Testade för övrigt din modell med ett lönebesked (februari, första lönen för i år) och allt gick bra tills jag skapade om lönebeskedet igen med avbockad "första anställd" ruta. Blev helt sjuka summor på 7510 / 7514. Var man tvungen att ångra alla deklarationer och "vända" samtliga lönebesked innan man kunde skapa om dem igen?

Skärmavbild 2019-11-28 kl. 18.47.50.png

Hejsan, 

Jag hade rekommenderat att följa stegen du fick steg för steg och därmed vända alla lönebesked samt ångra arbetsgivardeklarationerna först, det var så jag gjorde. 🙂
Det är svårt att veta exakt vad som skett via bilden men det ser inte ut som en verifikation för ett lönebesked där du vänt på beloppen och gjort tvärtom, till exempel så bör konto 7210 ligga i kredit. 
Det du ska börja med nu är att makulera det lönebeskedet som du skickade verifikationen för ovan. Gå till Lön LönebeskedBokförda lönebesked - klicka på lönebeskedet - Åtgärder - Makulera. Så länge du inte hunnit markera detta lönebeskedet som betalt får du det alternativet. 

Du kan rent tekniskt bokföra manuellt sålänge du har koll på vad som ska bokas upp tänker jag men tillvägagångssättet du fick utav mig gör att underlag för lön samt arbetsgivardeklaration även blir korrekt i slutändan. Det blir dem inte annars. 

Om du ska testa rätta lönebeskeden på nytt efter att du makulerat så kolla att summa, skatt m.m ser korrekt ut på lönebeskedet innan du bokför, skulle du stöta på patrull och få liknande summor en gång till är du varm välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon. Då hjälper vi dig vidare den vägen. 🙂 

Ha en fin dag
/My 

Hej

Jag har försökt att följa dina instruktioner för att rätta arbetsgivardeklarationer, men fastnar på steg 2. När jag försöker registrera lönebesked med negativt lönebelopp får jag felmeddelandet:

"Lönebeskedet genererar ett negativt värde i någon av arbetsgivardeklarationens fältkoder. Läs mer om hur du gör rättningar genom att klicka på frågetecknet uppe till höger i programmet och söka efter hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar."

Hur går jag till väga?

Hej Mats99!

I det här fallet så är det troligtvis beloppet på någon av lönearterna som du har använt som programmet reagerar på, men det är inte helt lätt att ge ett mer specifikt svar utan att se hur lönebeskedet ser ut.

Här har vi landat i att vi gärna ser att du tar kontakt med supporten så vi får titta på hur det ser ut hos dig och så hjälper vi dig vidare i den kanalen.

Hänvisa gärna till din forumtråd.

Önskar dig en fortsatt fin måndag!

/Tinne