- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Fel bokning av intäktsränta.
Hej!
Jag har hittat ytterligare ett fel inför årsbokslut. 2:- felar i balansen och jag tror jag har hittat vad som felar. Den allra första bokningen jag gjort i företaget och jag begriper mig inte riktigt på vad jag gjort..
Bifogar bilder för att lättare visa. Frågan är bara hur jag rättar till det? Det är där jag behöver lite hjälp.
Jag har gjort en korrigering pga att jag har betalt in för mycket moms. Moms som sedan kommer tillbaka. Men de två kronor jag lägger som intäktsränta är felaktig, jag har stämt av mot skatteverkets transaktioner och denna är fel. Hur gör jag för att boka bort dessa 2 kronor och samtidigt inte påverka något av de andra kontona som stämmer? Jag fattar om det är komplicerat.
Emma
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Du rättar det genom att göra en manuell verifikation som vänder bort den räntan.
8314 Kredit 2
1630 Debet 2
Då nollas raderna från verifikationen du bifogade en bild på.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Justeringen görs i år och så hänvisar du till varför felet uppstått och i vilket år.
Det är 1630 som skall stämma med saldot på skattekontot.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack så mycket för svar.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Nu har jag testat, alltså inte utfört bara lagt in rätt siffror för att se hur summorna ändras. Och när jag gör så som du skrev @Joachim E så får jag ett ännu större minus alltså -3 på konto 8314. Jag har totalt över mina två år fått 5 kronor i intäktsränta. 1 krona ligger på det senaste året och de övriga 4 på fg år. När du tittar på bifogad bild. Kan du utläsa om jag lagt in de som ett plus eller minus? Visserligen har jag gjort korrigeringar över året. Men är de inlagda fel hela vägen? När jag stämmer av mot skatteverket är samtliga intäktsräntor inlagda men jag får det ändå inte att stämma.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Hej om övriga poster är rätt på kontoanalysen du bifogat så skall saldot vara -4 kr.
Om jag räknar bort den grönmarkerade som var helt fel så är det - 1 - 1 -1 +3 -3 -1 = -4
Så det känns antigen som något annat inte är rätt bokfört eller saknas i 2023 - 2024
Du får gärna bifoga en ny bild där korrigeringen i 2025 är med också. Den borde justerat det totala saldot så det blir rätt.
Sedan är den 1 krona diffen är så inget jättebelopp. Så det går att justera manuellt på nytt i så fall.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej @Joachim E,
Tack för svar. Det finns ingen korrigering från nuvarande år utan enbart 1 krona som är bokfört som intäktsränta precis som tidigare. Korrigeringarna ligger på fg år. Det jag inte får ihop är varför det blir minus?
Så om jag gör den verifikationen som jag startade tråden med så får jag -3 på 8314 samt +2 på 1630 vilket isf är på rätt väg?
Bara för att försäkra mig om att det blir rätt, de kronorna som jag har som +2 på skattekontot ska ligga som +2 på 1630? Det räcker att de bara syns där eftersom de inte är utbetalda än, jag fastnar i att jag läst mig till att de ska synas på 8314. Är det bara för att de inte är utbetalda än som de bara ska synas på 1630? Fast det bara handlar om kronor så har det blivit ett jättebekymmer känns det som..
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen, har genomfört den verifikation som tråden startade med. Så jag har -3 på 8314 och 2+ på 1630. Vilket rent tekniskt stämmer med de 5 kronor jag fått som intäktsränta över mina två år. Men jag har likförbasakt -2 i balansen. Jag har ägnat dagen åt att leta på var jag har gjort fel. 8314 är det konto som sticker ut, just för att jag har korrigerat vid två tillfällen så som bilden ovan visar. Finns det ngt sätt att göra en verifikation för att lösa problemet för att kunna göra årsredovisningen eller det MÅSTE lösas med de kronor som jag felar?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Om saldot på 1630 är korrekt med + 2 kr så räcker det skulle jag säga så lägg ingen mer tid på detta.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen, hade gärna släppt det men eftersom det ff felar -2 i balansen, kan jag inte kan göra färdigt mitt bokslut.
Emma
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Jag måste erkänna att jag inte förstår vart det felar i balanseran. Om konto 1630 numera stämmer? så är det enda kontot när det kommer till balanser som detta påverkar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej igen Joakim
Jag var så säker på att detta skulle lösa problemet. En tanke jag har är om det har betydelse av att det ligger på nuvarande år. Om de -2 kommer är från fg år. Hade det hjälpt om jag hade öppnat fg år för att göra samma verifikation som jag nu gjort I det senaste året?
Emma
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hejsan, Emmali!
Vad som är av vikt, är att skattekontot 1630 stämmer överens med de siffror som Skatteverket har när du tar fram siffrorna där. De hänger ingen för en eller två felbokade kronor, jag lovar! Se till att 1630 har samma summa som Skatteverket har på samma datum. Är det ränta det handlar om, boka det mot räntekontot 8314. Det som är viktigt är att balanskontot 1630 stämmer. Om 8314 diffar på en krona hit eller dit är inte lika viktigt just nu.
Mvh Lena