Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SaraEkstrom
MEDLEM

Fel från tidigare år gör att balansräkningen diffar

Jag har ett Aktiebolag och på något sätt lyckades jag göra bokslut i Visma eEkonomi med en diff på 679 kr i balansräkningen 2020. Tillgångssidan var större än skuldsidan. Jag fick inga varningar om detta då, vilket känns märkligt. Först nu när det är dags för bokslut och deklaration för 2021 upptäcker jag detta (diffen kvarstår) och nu vet jag inte hur jag ska få balans igen. Enligt skatteverket är det inte så noga hur jag löser det när det är ett sådant litet belopp, men jag förstår inte hur jag ska ta mig ur det när jag måste bokföra på både debet och kredit - hur jag än gör så tar ju ändringarna ut varandra och diffen kvarstår. Finns det någon smidig lösning på detta?

Jag har inte lyckats hitta källan till felet som uppstod 2020. Någon som jobbar med redovisning, som är van att titta på ekonomiska rapporter, skulle säkert hitta det på 5 minuter. Jag hade bara 52 verifikationer under 2020. Och 38 under 2021. Men jag inte får tag på någon som har tid med mitt lilla problem nu. Finns det någon här som kan hjälpa? Någon som känner någon som kan ta en titt?

Mvh Sara

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Hm okej, det låter som att något kanske har bokförts eller ändrats efter året var låst och importerat till deklarationsmodulen som skapar detta problemet. Det som blir svårt är att du kan inte bara ändra dina ingående balanser i 2021 då dessa måste matcha med utgående saldo för 2020. Som du säger kan du inte heller ändra på debet och kredit eftersom du enbart bara flyttar saldon. Det måste rimligtvis handla om differens mellan årets resultat eller liknande, om nu skuldsidan är mindre än tillgångssidan.

 

Jag fick följande svar från en kollega som kan eEkonomi med tips på en checklista för att felsöka detta :

 

Checklista

Kontrollera och jämför balansräkningen i eEkonomi för 2020 mot vad som står i deklarationsmodulen.

Har du balansomslutning i eEkonomi men inte i deklarationsmodulen  behöver du radera samtliga år i deklarationsmodulen för att en ny synk ska ske. Detta innebär att du behöver göra om hela årsredovisningen och deklarationen.

Vet man vilka värden som skall stå KAN man manuellt ändra rutorna i balansräkningen (då måste du ansvara själv att dessa siffror blir korrekt.)

Vi rekommenderar att radera och lägga upp i detta läget

 

För hjälp med hur du skall hantera diffen/varningen rent programmässigt så kan du kontakta vår fina support. När du hittat vad som är felet från 2020 och fått hjälp hur man kan hantera det programmässigt så kan du återkomma i tråden så kan vi se om vi kan hjälpa dig vidare. I annat fall så kan du behöva kontakta en konsult trots allt som kan få insyn i ditt program och bokföringen och enklare hjälpa till med detta. 

 

Ha det fint!

Josefine

SaraEkstrom
MEDLEM

Hej, Tack för svar! Jag har inte balans inne i eEkonomi heller. Diffen finns där för 2020 också. Den finns i eEkonomi 2019 också ser jag nu, men där är det balans i deklarationsdelen så det upptäckte jag inte då. Mycket märkligt. Så vad gör jag? Jag kan väl inte gå tillbaka och göra om/ändra i tidigare års bokföring? Så hur blir jag av med diffen nu? Mvh Sara

Hej igen!

 

Okej, då låter det som att anledningen är att 2019 så ändrades något efter årets blivit låst och importerats till deklarationsmodulen. Det är lite klurigare i sådana fall, för det betyder att du har felaktiga siffror i 2019 och 2020 skulle jag säga. Då får du nästan kika i 2019 och kika vad som gjorts efter det som orsakat obalansen, och på så sätt avgöra vad som skall korrigeras. Sedan får du kolla i deklarationsmodulen i 2020 samt i eEkonomi för 2020 och avgöra om obalansen finns där på båda ställena. 

 

Som du säger så får man egentligen inte göra om/ändra i tidigare räkenskapsår som redan är låsta och deklarerade hur som helst. Det kan vara så att du behöver kontakta en konsult för hjälp med detta, som kan se hur din bokföring ser ut samt inne programmet, men jag kanske kan ge dig råd om du först kollar det som jag skrev i första stycket. För då vet jag om det finns en obalans i både Visma eEkonomi och deklarationen för 2020 och kan vara enklare att hjälpa till utan den insynen som egentligen krävs. 

 

Ha det fint så hörs vi!

Josefine