Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

foudata
MEDLEM

Fel i inlämnad årsredovisning - hur rättar jag den?

Jag gjorde mitt årsredovisning i eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och skickade in den digitalt till Bolagsverket. Vid ett senare tillfälle granskade jag min inlämnade årsredovisning och såg då att det blivit ett fel. Jag hade ett positivt resultat och har bokfört det som aktieutdelning i min bokföring men i min årsredovisning hade jag missat att detta och det står “Balanseras i ny räkning” i årsredovisningen. Jag kontaktade då Bolagsverket och förhörde mig om hur jag skulle hantera frågan. Enligt god bokföringssed bör man inte ändra inskickad redovisning men det var heller inga problem att rätta den och skicka in igen. Dock måste man styrka orsaken och skriva ett fysiskt brev som ska postas med snigelpost. Detta lät lite krångligt så jag beslöt att inte rätta årsredovisningen och skicka in den igen. 


Då jag bokförde min vinst på samma sätt föregående bokföringsår och det inte blev fel i årsredovisning det året så jämförde jag årets sista transaktion som automatgenereras till eEkonomi från “Deklaration/Årsredovisning” med mitt senaste bokföringsår.

Förutom summorna på de olika konton ser jag ingen skillnad på konteringen.


Vinst - Bokslut för redovisningsår 2022:

foudata_0-1708673966171.png

 

Vinst - Bokslut för redovisningsår 2023:

foudata_1-1708673990637.png

 

 

11 SVAR 11
Joachim E
MODERATOR

Hej

Konteringen i sig ser inte fel ut. Vart mernar du att det är fel utifrån de bilder du skickat eller vart i systemet säger det att något inte stämmer?

/Joachim

Konteringen borde väl skilja sig åt?

Föregående år så bokförde jag på resultatet på samma sätt och gjorde årsredovisningen korrekt.
Detta år har jag ju också bokfört rätt men i årsredovisningen speglar ju inte hur jag har bokfört.

Därför jämförde jag den automatiska konteringen. Jag hade förväntat mig att den skulle skilja sig åt.

foudata
MEDLEM

Eller följdfråga. Hur rättar jag felet i årsredovisningen till nästa år?

Hej

Förstår fortfarande inte vart det är du ser felet? är det under balanserat resultat i årsredovisningen?

Ja, under "Balanseras i ny räkning".
Jag har ju konterat aktieudelning likadant båda åren. Men i Årsredovisning till Bolagsverket är det olika.

2022:

foudata_1-1708692514041.png

 


2023:

foudata_0-1708692486765.png


Då borde ju kontering i löpande redovisning inte vara exakt likadan?

Här är fältet jag missade fylla i vid årsredovisningen:

foudata_0-1708693224591.png

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

I 2023 skall du kunna komplettera med det du missat att fylla i och sedan skicka in en ny redovisning till bolagsverket om den redan är inskickad.

Kontrollera att inte årsredovisningenär låst innan. utifrån bilden du bifogat så ser dock fälten ut att gå ett uppdatera,

/Joachim

foudata
MEDLEM

ja, det går att rätta och skicka in igen. Men man måste även skicka ett fysiskt brev till Bolagsverket....

Hej

Oj det är jag osäker på faktskt den frågan vänder du dig direkt till bolagsverket för svar på skulle jag säga.

/Joachim

Jag har haft kontakt med Bolagsverket och ja, de vill att man skriver ett fysiskt brev med orsaken till varför man ändrar.

Hej

Ok tack för informationen och det går det inte att komma runt utan att göra detta dessvärre.

/Joachim