Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tunepa
MEDLEM

Fel i program - skuld ligger kvar från föregående åren

Hej

Jag har ett bokföringsfel där upplupna löner (2910) ligger kvar som en skuld från 2021 tidigare år, det är ett fel och måste tas bort i årets bokföring,  är inte en skuld (tror lönemodulen krånglade och bokade inte bort). Hur korrigerar jag detta på bästa sätt, kan jag använde kontot 2091 balanserad vinst eller förlust. Jag vill ju inte använda 1930 då blir det kanske fel. Tacksam för svar

4 SVAR 4
tunepa
MEDLEM

Jag såg att programmet föeslog 2 olika konton 2919 och 2911,  för att få bort en löneskuld som ligger kvar på 2910 (fel i programmet eller ngt annat fel) kan jag använda de konton, nu ligger 2910 D om jag då bokför 2910 K till antingen 2919 D eller 2911 D, så bokför jag bort skulden, det skulle väl fungera? eftersom lönen inte är utbetald och hänger med år till år i balans/resultat räkningen

Hej

att använda 2911 eller 2919 flyttar bara problemet till ett annat konto i balansrapporten så det kommer inte hjälp.

Skulle vilja hänvisa detta till en revisor då det behöver kontrolleras hur det bokfördes upp i året som skulden uppstod och mest troligt justeras mot samtliga konton som var med i den konteringen.

/Joachim

ok, men det var mot 1930 så det  verkar vara enda alternativet då?

Hej

Ja om den tidigare är bokförd mot 1930 och 2910 men lönen aldrig betalats ut så bör den konteringen helt vändas bort men i ett senare år för att inte påverka tidigare års bokföring.

/Joachim