Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fel med kortfristiga lånefodringar

Hej.

Jag är kassör i en ideell förening och har begränsad kunskap om bokföring. Under mitt första egenhändiga bokföringsår gjorde jag ett fel som nu börjar ifrågasättas av revisorerna.

Det betalades ut dubbelt för ett utlägg en medlem hade gjort, då vi under det året bytte kassör så betalade båda kassörerna, jag och den avgående, för ett och samma utlägg.

När jag upptäckte detta kontaktade jag medlemmen om detta fel som i sitt fall betalade tillbaka det som var för mycket.

I min okunskap bokförde jag återbetalningen på kortfristiga lånefodringar

Namnlöst.png

Och sedan dess ligger det nu i balansräkningen. Revisorerna har börjat ifrågasätta det nu varför det fortfarande ligger kvar, men jag har ingen aning om hur jag löser detta. Den faktiska summan på konton var vid årets slut 82522,03 kr om det är viktigt för att lösa detta.

Skärmavbild 2022-10-02 kl. 11.05.30.png

Jag förstår att jag behöver skapa en eller flera manuella verifikationer för att åtgärda detta, den funktionen behöver jag inte få förklarad. Problemet jag har är att inte förstår hur jag nolla kortfristiga lånefordringar utan att ändra på den faktiska summan på kontot.

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Frågan är hur båda de två utbetalningarna till medlemmen bokfördes. Jag skulle misstänka att båda betalningarna bokfördes på kostnadskonton. I så fall är det det kontot som ska krediteras med 300 kr och 1682 debiteras så att det nollställs. Så du behöver alltså gå in på de 2 betalningarna som gjordes och se efter hur de är konterade, då kommer du att hitta lösningen 😉 

Lycka till! 

Hej.

 

Tack för svar. Jag vet inte riktigt om jag förstår ändå, jag kanske förklarade otydligt. 

Det är för återbetalningen från medlemmen som felets har begått. Den bokfördes enligt följande.

När föreningen fick pengar tillbaka råkade jag bokföra det som kortfristiga lånefordringar.

Skärmavbild 2022-10-03 kl. 13.07.12.png

 

AnnicaL
CHAMPION

Jo, jag förstår dig - det är bara det att återbetalningen från medlemmen ska bokföras tvärtemot hur den felaktiga utbetalningen bokfördes för att du ska bli av med posten på 1682. Om den andra utbetalningen t ex bokfördes debet på konto 4000 (bara för att ta ett exempel) ska återbetalningen kreditera det kontot i stället för 1682. Om du inte kan redigera själva bokföringen av återbetalningen från medlemmen gör du en manuell verifikation och debiterar 1682 och krediterar 4000 (eller det andra konto som användes i verkligheten). 

Jaaa, nu förstår jag (i alla fall tills jag ska försöka genomföra det, haha).

Tack så jättemycket för hjälpen.

Förlåt. Men det blir ändå konstigt i mitt huvud när jag försöker göra det. Vill inte göra fel, nu när jag försöker rätta till.

Nedan visas 1. Den första utbetalningen, 2. Den andra utbetalningen 3. Återbetalningen, 4. Hur det ser ut om jag försöker skapa en korrigeringsversion på A61, 5. Hur det ser ut om jag försöker skapa en korrigeringsversion på A25.
Så det kommer några följdfrågor ändå...

  • Ska jag alltså helt tänka bort 1920?
  • Vilken ska jag skapa korrigeringsversion på? A25 eller A61?
  • Får jag rätt summa på 1920 om jag bara debiterar 1682 och krediterar 5200?

a14.png

a61.pnga25.pngkorr a61.pngkorr a25.png

AnnicaL
CHAMPION

Du ska göra en korrigeringsverifikation mot A25, bara bocka i raden för konto 1682 och i stället använda konto 5400 som var det som båda utbetalningarna bokfördes på. Om du nu håller på med bokslutet för 2021 och vill ha detta rättat på det året ska du ange 211231 som datum på korrigeringsverifikationen då de tidigare åren ska vara stängda sedan tidigare.

Då kommer ditt saldo på 1682 att nollställas, plusgirokontosaldot inte att ändras men resultatet för 2021 att bli 300 kr bättre. 

Hej igen.

Nu har jag gjort enligt instruktionerna ovan som jag fick av dig, väldigt tacksam för svar.

Men nu har det blivit fel ändå på något sätt, det har tillkommit pengar...

Skärmavbild 2023-01-14 kl. 16.11.32.png

Nu får du kika i huvudboken på konto 1620 och se vad det är för händelse som har bokförts på det kontot- det har nog inte samband med de tidigare dubbelbetalningarna.