Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AT78__
MEDLEM

Fel på momskontot

Hej,

påbörjat bokslutsarbetet och ska göra sista momsredovisningen. Inser då att kontot inte stämmer och tidigare momsredovisning har varit fel utan att jag sett det. Så konto 2641 är inte nollad efter att momsen har betalats in.

Har hittat felet och det är för perioden April 1 - Jun 30. Där finns det en verifikation på inköp som inte har kommit med i ingående moms - diffen på kontot stämmer överens med denna verifikation (det har alltså dragits för lite ingående moms för den perioden).

När jag tittar på huvudboken finns den verifikationen med på konto 2641, men i momsredovisningen finns den inte med. Bokföringsdatum för verifikationen är i Maj så det är inom perioden.

 

Frågan är nu hur detta kan ha hänt (har någon haft liknande problem) och hur åtgärdar jag felet så kontona stämmer överens inför bokslut.

 

Tack på förhand?

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Inkludera beloppet i momsredovisningen för oktober-december 2022.

 

Sen får du göra en bedömning om beloppet är så stort att du bör göra en rättelse av momsdeklarationen april-juni enligt de regler som gäller. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svaret. Menar du att man gör en manuell verifikation då?

Hej

 

Om du använder rutinen "Momsredovisning" i Visma kommer systemet att fånga upp posten. Men det verkar som att du bokför momsredovisningen manuellt och då får du också göra rättningen via en manuell verifikation.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Jag kör alltid Momsredovisning i eEkonomi så därför jag blev förvånad över att det missats. Får kolla med Supporten imorgon vad det kan bero på. Tack för din hjälp!