Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NoaBern
MEDLEM

Fel valutakurs vid fakturering

Hej,

Jag har sen tidigare ställt ut två fakturor till en kund i USA, där valuta kursen var förinställd på 8 sek.

När betalningarna för dessa fakturor har kommit in så har summorna hamnat ganska mycket över det fakturerade värdet, eftersom den faktiska kursen ligger runt 11 sek.

När jag då bokför inbetalningen i visma så läggs överskottet som kursvinst.

Detta känns inte som att det är korrekt bokfört eftersom försäljningsvärdet blir för lågt och momsen då kommer att bli fel.

Tänker jag rätt och hur bör jag åtgärda detta i efterhand isåfall?

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

När du skapade fakturona var kursen då verkligen 8 kr? I så fall stämmer det att skillnaden mellan inbetalningsdagens kurs på ca 11 kr och de 8 kr som fakturan skapats till blir en valutakursvinst.

Du redovisar ingen moms på försäljning till USA det skall enbart redovisas vad färsäljningbeloppet var i ruta 40 i momsredovisningen.

/Joachim

NoaBern
MEDLEM

Kursen var inte 8 då fakturorna ställdes ut, snarare runt 10,5-10,9 kr. Det finns en kurs skillnad från att fakturorna ställdes ut till att de betalades, detta ska såklart bokföras som kursvinst.

Men skillnaden på 8 kr och den kursen som det faktiskt var då jag ställde ut fakturorna, hur bör jag korrigera det felet i efterhand?

Hej

Kursen borde hanterats av eEkonomi så förstår inte helt hur den kan ha blivit så pass felaktig. 

För att kunna svara på hur du skall justera detta behöver jag veta om du bokför enligt faktureringsmetoden eller kontantmetoden.

/Joachim

NoaBern
MEDLEM

Vi använder oss av kontantmetoden.

Min tanke är följande:

Bokföra bort den felaktiga valutavinsten mot motsvarande 30.. konto. Då blir rätt valutakursvinst kvar och resterande bokförs korrekt.?

D                         K

3960:               x

3055:                                            x

Tänker jag rätt?

Hej

Det blir korrekt då du minskar kursvinsten och lägger det mot "vanlig" försäljning istället.

/Joachim