Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JohannaK
MEDLEM

Fel vid kontroll av årsredovisning

Hej,

 

Jag får upp detta felmeddelande "Raden 'Belopp vid årets ingång' i kolumnen 'Årets resultat' (-1 010) stämmer inte med raden i balansräkningen (0)." 
Har försökt klura ut vad som blivit fel samt även ringt till supporten som trodde att det det beror på omföringen av förra årets resultat men jag vet inte riktigt hur jag ska göra det på annat sätt. Har gjort enligt instruktionen jag fick.  

 

Föregående års (år 2022) resultat bokfördes: 

2099 - debet

8999 - kredit 

 

Omföringen av resultatet är bokfört: 

2099 - kredit

2098 - debet 

efter stämma: 

2098 - kredit 

2091 - debet 

 

Vet inte om det har något med dessa att göra eller om det är något annat jag missat.

 

Vad ska jag leta efter för att lösa detta? 

 

 

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du ska kontrollera vilket datum du använt för respektive bokning, speciellt den där du krediterar 2099.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

JohannaK
MEDLEM

Okej, bokföringsdatum för den bokningen är 2023-01-02. 

 

Kan det vara det som gör att det blir fel? 

Hej

 

Nej, Bokföring av årets resultat (2022) bör vara daterad 2022-12-31 och då ge ett saldo på konto 2099 och därmed stå som "Belopp vid årets ingång" vilket det gör med - 1 010 kr.

 

Skriv gärna ut en balansräkning per 2022-12-31 och kontrollera att du har detta saldo på konto 2099 i Utgående balans och således Ingående balans 2023-01-01.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

JohannaK
MEDLEM

Jo den är daterad till 2022-12-31 och den finns som utgående balans 2022 och som ingående balans 2023. 

 

Förstår inte varför jag får detta fel ändå. 

Hej

 

Märkligt. Om du vill så kan du skicka en bild på din balansräkning 2023 till casperkonig@gmail.com så kan jag kolla.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack, jag skickar 🙂 

Hej

 

Felet orsakades av att det saknades värde i Årsredovisningen Balansräkning och föregående år (2022). På raden "Årets resultat" saknades beloppet - 1 010 och där stod istället 0. Efter att ha fyllt i korrekt belopp försvann felmeddelandet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK