Jag har en svensk kapitalförsäkring i bolagets namn. Under 2021 gjordes en försäljning av värdepapper o uttag motsvarande 150 KSEK. Hela beloppet ryms inom ramen för värdeökning av det ursprungliga kapitalet. Detta bokfördes felaktigt som en nedskrivning av värdet på kapitalförsäkringen med 150 KSEK.
Har nu förstått att det istället skulle gjorts en debitering på 1385 (Sv kapitalförsäkringar) och en kreditering på 8226 (Realisering av värdeökning, sv kapitalförsäkring ej skattepliktig). I nästa steg en kreditering på 1385 och debitering på 1930 (bank).
Hur korrigerar jag nu denna felaktighet i innevarande års redovisning utan att det blir konstiga effekter i kommande årsbokslut?
Hej!
Tack för din fråga. Hur bokfördes nedskrivningen av kapitalförsäkringen? Mot vilka konton, och påverkade denna nedskrivningen bara balanskonton eller det bokföringsmässiga resultatet? Om du bokförde nedskrivningen mot ett balanskonto i kredit enbart så stämmer ditt bokföringsmässiga resultat eller årsredovisning för 2021 så där rekommenderar jag dig att kontakta en konsult som kan hjälpa dig om man behöver göra en korrigering av det gamla året eller om det går bra att korrigera detta i nuvarande räkenskapsåret. God redovisningssed säger att man vanligtvis skall korrigera i nästkommande öppna året som man hittar felet, så det bör gå bra att korrigera i 2022. I sådana fall så bokför du mot debet mot nedskrivningskontot och kredit mot 8226 kontot i år. Det kommer se fel ut i kommande bokslut och årsredovisning så där bör man i sådana fall upplysa om att detta gäller en korrigering från tidigare år skulle jag säga.
Om du inte bokförde mot ett balanskonto utan mot något annat så får du återkomma hur nedskrivningen bokfördes så kan jag se om jag kan ge något form av förslag baserat på det, men mitt råd är som sagt att kontakta en konsult så att det blir så rätt som möjligt i ditt bokslut och årsredovisning.
I denna länken här kan du läsa om hur man vanligtvis hanterar uttag och försäljning av kapitalförsäkring. Om man gör ett uttag på enbart värdeökningen så kan man bokföra mot utbetalningen direkt, dvs 1930 debet och 8226 i kredit.
Ha det fint!
Josefine
Hej Josefine o tack för ditt svar!
Transaktionen gjordes som en kreditering av kapitalförsäkringskontot och motsvarande debitering i bank.
Det finns ingen resultatpåverkan i detta, enbart värdet i balansräkningen som felaktigt reducerats.
Jag förstår hur det skulle ha gjorts istället men är alltjämt tveksam till hur det ska korrigeras i årets bokföring med ett minimum av konstigheter i övrigt.
Mvh / Lennart
Hej igen!
Ingen fara. Ah okej, så uttaget som gjordes var enbart på värdeökningen vad jag förstod och skulle redovisats som en ej skattepliktig intäkt men anskaffningsvärdet på kapitalförsäkringskontot borde ligga kvar vilket det nu inte gör. Så det bokföringsmässiga resultatet är felaktigt redovisat för 2021 men inte det skattemässiga, stämmer det?
Jag skulle säga att det då är okej att korrigera detta i år och göra en not om att uttaget/försäljningen gjordes i 2021 men det bör du kontrollera med en konsult eller om bokföringsnämnden kan ge råd kring det. I sådan fall så kan du i 2022 debitera beloppet mot kapitalförsäkringskontot och kreditera ett 8XXX konto. Den försäljningen skall sedan tas tillbaka i deklarationen, men får alltså i sådana fall redovisats i det bokföringsmässiga resultatet i år. Om det är så att man måste korrigera och göra om årsredovisningen för 2021 så gör du på samma sätt men får då självklart deklarera om och skicka en rättelse på årsredovisningen. God redovisningssed säger att man skall korrigera i nästkommande öppna period vanligtvis, vilket du kan läsa om här och här.
Ha det fint!
Josefine
Tack Josefine!
Du har uppfattat situationen rätt - det är endast fel i balansräkningen och det har ingen skattemässig påverkan.
Får ta hand om det i innevarande år och nästkommande årsbokslut.
Tack för hjälpen!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.