Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felaktig ingående balans / saldo

Har tagit över bokföringen från en annan person som på 1930 endast bokfört inkomster och ej utgifter sedan 2015. Detta gör att ingående saldo på 1930 inte alls stämmer. Hur ska jag kunna rätta till det. Jag får göra en ändringsverifikation så att jag nollar ingående balans från tidigare år, men vad ska jag motboka mot? Jag har redan registrerat det rätta ingående saldot, men jag behöver alltså nolla tidigare års saldo.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Om inte utgifterna är bokförda alls torde ju eget kapital vara helt fel. Men det kanske har bokats mot nåt annat konto? Då är det mot det kontot du ska boka rättelsen. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är så här: Visma online har endast använts av mig tidigare för att fakturera kunder. När betalning kommit in har den andra personen bokat betalningen. Ingenting mera. Den riktiga bokföringen med allt har skötts av den andra personen (en bokföringsfirma) i deras eget program. Sedan skulle jag ta över all bokföring och sköta det från Visma online. Eftersom bokföringsfirman endast har bokfört kundfakturor så är saldot på konto 1930 helt på tok. Jag har gjort en verifikation där ingående saldo är rätt. Såg för sent att det fanns ett saldo (för högt) på 1930 när jag manuellt bokförde ingående balans. Det saldo som bokföringsfirman hade lyckats få till var ackumulerade inkomster sedan 2015! Jag måste kunna boka bort det saldot!

Hej igen,

Ok det där känner jag igen, har en kund som hade samma situation när jag tog över för några år sedan. Jag fick gå in på det äldsta året först  (Inga var stängda). Sen nollställde jag intäkterna och utgående moms mot 1930 genom en manuell verifikation. Allt var ju bokfört i annat system. Kollade att IB för nästa år blev noll. Sen nästa år osv. Senaste avslutade året gjorde jag en manuell verifikation med övriga balansposter från bokföringen som blev IB för det nya året. Då fanns i det bolaget inga obetalda kundfordringar.  

Man måste också göra alla momsredovisningar i tur och ordning innan det blir dags att göra den första på nya året, annars blir det problem.  

Hoppas det löser sig för dig!