Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

max1001
MEDLEM

Felaktig skatteuträkning i Deklarationsmodulen

Jag har använt eEkonomi i kombination med Årsredovisnings- och deklarationsmodulen. Det har alltid varit smidigt. 

 

I årets deklaration visade deklarationsmodulen att jag skulle få ett litet överskott. När jag väl förde över deklarationsfilerna till Skatteverkets hemsida för hemsida, visade det sig istället att det skulle bli ett litet underskott. Det är väl ingen större fara, men hur kan det bli så? Vad jag kan se så har eEkonomi fört över relevanta information men räknat fel på den särskilda löneskatten på pensionskostnaden. Underskattat det en aning. 

 

Hur gör jag nu när jag ska registrera det som nu blir kvarskatt istället för den, enligt eEkonomi Deklaration, förväntade överskottet? 

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Denna frågan är inte lätt att svara på utan att faktiskt kunna se hur det ser ut i ditt eEkonomi. Kan du börja med att bifoga hur pensionsavsättningarna är bokförda under året så får jag räkna på vad löneskatten blir på dessa.

/Joachim

Fora bokförd på 7411 på totalt 18077 kr. 

Individuell pensionsförsäkring på 7412 på totalt 102500 kr. 

 

Enligt deklarationsmodulen så har endast det som har bokförts på 7412 tagits med i kalkylen. I deklarationsfilerna som jag har genererat från eEkonomi och laddat upp på Skatteverkets hemsida, så har saldot för både 7411 och 7412 tagits med leder till en annan totalsumma för löneskatten än vad deklarationsmodulen anger. 

 

 

Hej

Är det visma eEkonomi Deklaration/årsredovisning du använder?

Har du i så fall summerat ihop beloppet 102 500 och 18 077 och lagt in som ett underlag till särskild löneskatt på sidan underlag INK2?



Du får gärna bifoga en skärmdump/bild hur det ser ut i ditt deklarationsprogram så jag får se hur det ser ut hos dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Ja, jag använder eEkonomi Deklaration/Årsredovisning sedan många år tillbaka. 

 

Vad jag förstår så kan jag inte ändra på dessa fält. Händer ingenting nu när jag tittar och försöker. Möjligtvis för att årsredovisningen för 2023 nu är låst? 

 

Här är en skärmdump: 

 

CleanShot%202024-06-17%20at%2022.50.53.jpeg

 

Jag vet ju varför det diffar men det är lite märkligt att underlaget som Deklarationsmodulen genererar i de filer som jag har laddat upp till Skatteverket stämmer (dvs. inkluderar både 7411 och 7412) medan det som eEkonomi Deklaration/Årsredovisning visar inte inkluderar 7411 i resultatsammanställningen. 

Nu har jag en liten restskatt som ska betalas in. Förslag på vilka korrigerar jag behöver göra i bokföringen för att detta ska bli rätt? 

Hej

Börja med att prova att låsa upp året både i Visma deklaration/årsredovisning och eEkonomi och läs in ny information från eEkonomi. 
Upplåsningen bör även göra fälten på bilden editerbara.

/Joachim

Ja, jag använder eEkonomi Deklaration/Årsredovisning sedan många år tillbaka. 

 

Vad jag förstår så kan jag inte ändra på dessa fält. Händer ingenting nu när jag tittar och försöker. Möjligtvis för att årsredovisningen för 2023 nu är låst? 

 

Här är en skärmdump: 

 

CleanShot%202024-06-17%20at%2022.50.53.jpeg

 

Jag vet ju varför det diffar men det är lite märkligt att underlaget som Deklarationsmodulen genererar i de filer som jag har laddat upp till Skatteverket stämmer (dvs. inkluderar både 7411 och 7412) medan det som eEkonomi Deklaration/Årsredovisning visar inte inkluderar 7411 i resultatsammanställningen. 

Nu har jag en liten restskatt som ska betalas in. Förslag på vilka korrigerar jag behöver göra i bokföringen för att detta ska bli rätt?