Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Corwallyn
MEDLEM

Felaktig utbetalning från kund

Jag har fakturerat en kund i USA 404 dollar, men på grund av ett fel i deras utbetalningssystem betalades endast 392,70 dollar ut. De har bett att jag lägger de saknade pengarna på nästa faktura istället.

Hur gör jag nu för att det ska bli rätt i bokföring och mot bankkontot? Behöver jag skriva någon slags kreditfaktura/göra någon ändring för att summorna ska stämma och kommer växelkursen att ställa till problem?

 

I vanliga fall registrerar jag en utlandsbetalning under kassa- och bankhändelser med det motvärde och bankavgift som anges på bankens kvittens och matchar den sedan med aktuell faktura, och får då automatiskt ett verifikat.

 

Om allt stämt denna gång skulle verifikatet ha sett ut så här:

3045 K [dagsaktuellt motvärde för 404 dollar]
1930 D [dagsaktuellt motvärde för 404 dollar]
1930 K 60:- (bankkostnad)
6570 D 60:- (bankkostnad
(+ eventuell öresutjämning 3740)

 

Nu står det ju istället 392,70 dollar på kvittensen från banken och motvärdet som gick in på kontot är 3996:15 (-bankavgiften, så netto 3936:15) istället för de förväntade ca 4111:- (enligt dagskursen vid inbetalningen).

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Under menyn försäljning > Kundfakturor går det att klicka på raden med den fakturan du skapat. Sedan kan man klicka på åtgärder och registrera betalning. 

Där kan du fylla i uppgifter i en popupruta på detta sätt.

 

När betalningen registeras på detta sättet så skapas det en kontering och händelsen under kassa och bankhändelser kan du sedan radera genom att trycka på Papperskorgen. Vid nästa inbetalning från kunden så gör du på samma sätt men fyller då i ett högre belopp.

/Joachim

Hej! Tack för svar!

 

Kunden har nu ändrat sig och vill inte att jag lägger med summan som saknas på nästa faktura, utan kommer att betala ut den ihop med nästa betalning ändå. Kan jag lösa det som i svaret här? Det blir ju i stort sett fråga om två delbetalningar, även om den senare kommer i klumpsumma med nästa betalning.

https://forum.vismaspcs.se/t5/Diskussion-i-Visma-eEkonomi/En-faktura-flera-delbetalningar-Hur-bokfor...

 

 

 

Hej

Det går bra att följa de instruktionerna från den tidigare forumtråden.

/Joachim