Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PetraJP
MEDLEM

Felaktigt angivit svensk moms på faktura till försäljning av tjänst till företag i USA

Jag har sålt tjänst till ett företag i USA och har felaktigt angivit svensk moms på fakturan. Någon som vet hur jag ska bokföra detta så att det blir rätt?

 

Jag tänker att eftersom momsen är angiven behöver jag kanske redovisa det (och betala in till SKV) som om det är försäljning till icke beskattningsbar person?

 

Stort tack!

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

All debiterad moms måste du redovisa till Skatteverket.

Du får göra en rättelsefaktura (dvs kreditfaktura) och därefter en som är utställd med korrekt momsinformation.

 

Stort tack för det snabba svaret! Den felaktiga fakturan är utställd i 2023. Kan jag ändå göra en rättelsefaktura och skicka en korrekt till kund såhär i efterhand så det blir rätt i 2023 momsredovisning (även om rättelsefakturan skickas nu i 2024)? 

CarinaEsp
CHAMPION

Du betalar in momsen enligt det som du har fakturerat 2023. 

Momsrättelsen kommer i samband med att du gör rättelsefaktura. Det blir alltså ingen rättelse mot Skatteverket förrän nu 2024.

Återigen tack för detta. Nu har jag bara en fråga till (tror jag) - jag har totalt tre fakturor som blivit fel till en och samma kund under 2023. Behöver jag göra en kreditfaktura per felaktig faktura och sedan göra en rättelsefaktura per felaktig faktura (så 3 kreditfakturor + 3 rättelsefakturor) eller kan jag samla ihop dem till 3 kreditfakturor och en rättelsefaktura?

När du gör kreditfakturorna är det viktigt att du hänvisar till ursprungsfakturorna, men jag kan tycka att detta går att göra på en och samma faktura. Detsamma gäller sedan när du gör ny faktura. Nu är detta min åsikt, så kan vara så att det finns någon som inte håller med, men jag tycker inte man ska överarbeta för mycket. Det viktiga är att det av kreditfaktura och ny faktura framgår varför man krediterar och att den nya fakturan ersätter tidigare felaktiga. Viktigt att kunna följa upp vad man har gjort om du får frågor senare.