Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronica B
MEDLEM

Felaktigt bokförd betalning vid bokslut

Hej! Vi har tidigare anlitat en bokföringsbyrå som visat sig vara mer stjälp än hjälp och jag försöker nu bringa reda i det de ställt till med. Inför förra bokslutet så bokförde de en leverantörsfaktura som betald per den sista dagen på bokslutsåret. Dock så gjordes inte betalningen förrän 2 dagar in på det nya bokslutsåret. Hur går jag enklast till väga för att korrigera betalningen så den hamnar på rätt bokföringsår? Kostnaden i sig avser förra räkenskapsåret. 

 

Sedan finns även ett belopp inbetalt till företagets bankkonto under förra räkenskapsåret som inte tillhör företaget, en felaktig inbetalning alltså. Beloppet har betalats tillbaka under det nya räkenskapsåret. Jag kan dock inte hitta någon uppbokning av detta belopp under föregående år och har nu därför en motsvarande differens mellan 1930 och bankens kontoutdrag, hur gör jag med detta?

3 SVAR 3
Pamela J
MODERATOR

Hej Veronica!

 

Leverantörsfakturan där kostnaden tillhör det avslutade räkenskapsåret och betalningen skedde i det nya året bokförs enligt följande:

I det 'gamla' året:

2440 K

Kostnadskonto/moms D

 

I det nya året:

1930 K

2440 D

 

Vad gäller den felaktiga inbetalningen bokför du den på Obs-konto 2999 på det datum inbetalningen skedde:

1930 D

2999 K

 

Därefter bokför du återbetalningen i det nya räkenskapsåret på samma konto:

1930 K

2999 D

 

Svaren ovan förutsätter att det avslutade året ännu inte deklarerats/stängts.

 

Återkom gärna om något är oklart och ha en fin dag! 

/Pamela

Hej Pamela!

 

Problemet är att det avslutade året är deklarerat och stängt. Jag har fått vänta alldeles för länge på att få alla filer och underlag på det avslutade året.

/Veronica

Jag förstår. Då får jag hänvisa dig till Skatteverket och/eller en redovisningskonsult för vidare hjälp om hur du ska gå tillväga. 

 

Mvh

Pamela