- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Felaktigt momskonto
När Visma bokför betalning när jag registrerar en faktura som betald, bokförs momsen på 3046 (moms till EU) istället för 3041 (moms till Sverige). Verifikationen blir låst så jag kan inte ändra. Jag antar att det beror på att kundens fakturaadress är i Polen men det är en svensk kund med svenskt organisationsnummer. Finns det någon inställning för att låsa upp verifikationen så att jag kan ändra till rätt momskonto? Efter mitt första räkenskapsår tog slut, 2024-08-31, fick jag kontera om dessa verifikationer.
Mvh Sabina
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Det skall inte ha något med själva fakturaadressen att göra med ev momsregistreringsnummer eller valuta.
Du skall kunna skapa en korrigeringsverifikation och byta ut konto och momskod.
Föreslår att du kontaktar vår programsupport på 0470 - 70 62 00 så någon får dela skärm med dig och kontrollera kund och artikelinställningar.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Tack för svar. Jag har pratat med programsupporten och hon sa att det styrs på landet i kundadressen. Eftersom kunden kräver att adressen är rätt trots att fakturan mailas, så får jag gilla läget och kontera om. Verifikationen är inte ändringsbar, knappen åtgärder där man kan skapa korrigeringsverifikation är inte aktiv.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Ok då får du göra en manuell ombokning av det i så fall via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Visar med ett exempel på ett belopp på 500 kr där 100 kr är moms.
Gör ombokningen på samma datum som originalverifiaktionen.
Genom att göra den konteringen ovan flyttas försäljningen från 3046 till 3041.
/Joachim