Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KaaKor
MEDLEM

Felaktigt saldo kvar efter systembyte

"Saldot på leverantörskuldkontot (2440) är 28 866,96 kr per 2023-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 0,00 kr. Dessa belopp ska överensstämma."
Föreningen har bytt system och det finns några felaktigheter från det bytet.
Det finns inga leverantörsskulder. Hur skall jag nolla detta konto?
Stort tack!
5 SVAR 5
Pamela J
MODERATOR

Hej @KaaKor,

Tack för din fråga.

Vanligtvis när man byter system så följer leverantörsreskontran inte med och då kan det uppstå ett scenario att man har ett saldo på 2440 trots att det inte finns några leverantörsfakturor i reskontran.

Menar du att det inte fanns några faktiska leverantörsskulder den 2023-12-31? Bokför ni enligt kontantmetoden eller faktureringsmetoden? 

Vänligen 

Pamela

Hej

Nej, det finns inga obetalda leverantörsfakturor. Jag har försökt hitta verifikationer på beloppet men det finns inga sådana på det datumet och inte heller under hela perioden. Jag försökte göra  en korrigering geom att skapa en ny verifikation med det gick inte. Jag upptäckte ett mindre belopp på underkontot  2448. Det finns ingen verifikation på det beloppet heller. Supporten  menade att jag behöver "nolla" dessa konton men hur gör jag det utan att ha någon verifikation?

Kontantmetoden gäller. 
Tack för hjälpen så här långt!

Hej igen,

Tack för svar. 

Om det inte finns några verifikationer med dessa två konton under perioden indikerar det på att saldona kommer från tidigare/stängt räkenskapsår. Då kan ett möjligt scenario vara att det bokats upp leverantörsskulder före årsskiftet som missats att bokas bort i det nya räkenskapsåret och det i sin tur innebär att de berörda leverantörsfakturorna bokförts som kostnad på nytt, dvs har redovisats som kostnad två gånger. Om så är fallet får man göra en ändringsverifikation där man krediterar de konton som kostnaderna bokförts på och debiterar 2440/2448.

Observera att ovan enbart är ett möjligt scenario och kanske inte det som skett i er bokföring och utan insyn i er bokföring är det därmed inte möjligt att svara på hur du ska boka bort saldona på dessa konton. Jag får därmed hänvisa dig till en redovisningskonsult som kan få full insyn i er bokföring om du behöver vidare hjälp.

Önskar dig en fin dag! 

/Pamela

Pamela, du är en ängel!
Tack för alla goda råden. Jag upptäckte att beloppen "släpades med" från 2022 och antagligen ännu längre tillbaka. 

Nu är allt fixat. Tack för all din hjälp! Äntligen kan föreningen få rätt bokföring tack vare övergången till Visma. 
Trevliga vårdagar/K

Det var så lite! Vad bra att det löste sig.

Vänligen 

Pamela