Hejsan,
Jag går igenom checklistan inför årsavstämningen och det verkar som något har blivit tokigt med bokföringen på skattekontot som stämmer med företagets konto hos Skatteverket. Jag har försökt att identifera problemet själv genom tråden “Missat bokföra skatt i tidigare låst år = fel saldo på skattekonto” men kommer tyvärr inte vidare.
Kort om mitt företag: aktiebolag som grundades november 2022 och därför gäller årsredovisningen perioden 2022-11-01 – 2023-12-31.
Såhär ser det ut på Skatteverkets hemsida under “bokförda transaktioner” för den aktuella perioden:
När jag i Visma eEkonomi kollar konto 1630 på kontoanalysen ser det ut såhär:
Såhär ser det ut på konto 2650:
Jag har tidigare frågat om hur jag bokför moms från Skatteverket (“Bokföra inbetalning av moms från Skatteverket”) så jag är osäker på var det har gått snett.
Tar tacksam emot hjälp.
Mvh,
David
Hej
Det ser enbart ut som du missat att bokföra själva skattekontot. Ett tips är att du skapar en koppling till skattekontot och hämtar in uppgifterna från skattekontot till eEkonomi på så sätt kommer du inte missa att bokföra det som sker på skattekontot utöver dina in eller utbetalningar till skatteverket .
Den kopplingen bör du kunna göra och hämta in för hela 2023 om det året inte är låst och sedan bokföra upp det som saknas.
Koppla skattekonto till eEkonomi
Månadsavstämning skattekonto
/Joachim
Hej Joachim,
Det var ett bra tips att koppla till skattekontot. Det har jag nu gjort och väntar på aktivering. I väntan på att aktiveringen ska slutföras så exporterade jag kontoutdraget från Skatteverket. Jag hade letat länge efter en knapp som nämnde "skv-fil" men insåg att det var att exportera som Excel. 🙂
SKV-filen importerade jag sedan till Skattekonton under "Kassa- och bankhändelser" men nu har jag kört fast. Jag förstår helt enkelt inte gränssnittet och huruvida jag ska trycka på "bokför", "matcha" eller någonting annat. Såhär ser det ut nu:
Mvh,
David
Hej igen! Tänkte bara säga att jag fick hjälp av er eminenta telefonsupport. Så problemet är löst! ☺️
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.