Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

UC_TD_
MEDLEM

Felaktigt tagit med moms i upplupen kostnad

Hej

Jag har upptäckt att jag tagit med hela beloppet inkl moms på fjolårets julgåva i den upplupna kostnaden.

Konto 2990  D 3675 kr

Konto 7631  K 3675 kr

Nu sitter jag fast med momskostnaden (-735 kr) på konto 7631.

 

Har testat att ändra till 

Konto 2990  D 2940 kr

Konto 7631  K 2940 kr

Men då flyttar jag bara problemet till 2990 (+735).

 

Har där testat att skapa ett manuellt verifikat med enbart 

Konto 2990  D 735 kr men då blir programmet argt.

 

Behöver hjälp! 

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @UC_TD_!

 

Jag kikar in här för att säga att vi har tagit emot din fråga och att vi återkommer under nästa vecka, så att du inte tror att vi har glömt dig 🙂

 

Så länge önskar jag dig ett gott nytt år!

/Tinne

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du får ursäkta att jag säger så men jag tror att du tänker lite fel. En interimspost med upplupen kostnad innehåller aldrig moms utan är enbart en periodisering av kostnad. Att du möjligtvis periodiserat fel belopp/kostnad, 3 675 kr istället för 2 940 kr innebär att ditt resultat fjolåret blev 735 kr lägre och årets resultat 735 kr bättre när du återför interimsposten men påverkar inte på något sätt din momsredovisning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej! 

Åh, tusen tack för svar!! 

 

Ja, jag har sent omsider insett att det blev lite fel.. 🙂  Är nybörjare och verkligen kört fast i detta!

Har förstått att jag inte bör ändra i fjolårets resultat, särskilt som att årsredovisningen är klar.

 

På vilket konto bör då "felet" ligga: Ska jag göra en rak vändning på den upplupna kostnaden enl som jag gjorde först och får leva med att det är "fel" summa på Konto 7631? Den är ju då 735 kronor lägre den borde vara, vilket då ligger på fjolåret. Eller som det är nu att resultatet på konto 7631 stämmer, men att jag fortfarande har kvar 735 kr på konto 2990?

Hej

 

Jag tycker att du ska göra en rak vändning enl det du gjorde först. Att skjuta problemet framför sig till kommande år känns helt fel.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tusen tack! 

 

Vänliga hälsningar

UC