Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tneKCC
MEDLEM

Felkonteringar - hur gör jag?

Hej på er

Tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med lösning/tips då jag inser att jag bokfört några verifikationer fel som jag vill klara upp och korrigera.

Info: Enskild firma, och min momsperiod är årsvis. Så föregående år är låst och momsredovisning har skett för 2022.

Började med att jag skaffade Zettle i slutet av förra året och aktiverade integrationen mot eEkonomi, då jag även har bankkoppling.
Har valt att bland annat erbjuda betalning via Swish i Zettle. Men nyttjar då min privata Swish som det går igenom. Transaktionen registreras i Zettle vid försäljningen, och gör sedan en överföring manuellt på den summan från mitt privata Swishkonto in på företagskontot.

Dagsförsäljningen bokförs sedan automatiskt på följande konton (tex om endast Swishbetalning har gjorts):

1580 - Fordringar för kontokort och kuponger - Debet X:-
3051 - Försäljn varor 25% sv - Kredit X:-
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% - Kredit X:-

Det är sedan när jag manuellt har fört över motsvarande summa som jag gjort del på några verifikationer vid konteringen. Jag har nämligen bokfört försäljning samt moms en gång till likt detta exempel.

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - Debet X:-
3051 - Försäljn varor 25% sv - Kredit: X:-
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% - Kredit: X:-

Men det skulle ha sett ut på detta viset:

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - Debet X:-
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger - Kredit X:-

Märkte det via kontoanalysen att jag hade ett ingående saldo på 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger som jag ej skulle ha haft. Kunde därefter korrigera innevarande års felkonteringar.

Men problemet är ju nu de verifikationer som ligger i den låsta perioden 2022 där momsredovisningen är inlämnad.

Kan jag göra en rättelsepost nu i år och kreditera summan i 1580 så jag nollar den. Samt rätta 2611 så jag kan betala den momsen i år. Om det går. Hur skulle en sådan rättelsepost se ut?
Eller måste man låsa upp föregående år för att sedan skicka in en rättad momsredovisning?

Hjälp! Frågorna hopar sig som synes 🙂

Mvh Kent

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Inledningsvis vill jag be dig börja med att höra efter med skatteverket vad de säger om i vilke period rättningen skall göras. 

Förmodar att du även inkomstdeklarerat för 2022 vilket också gör det lite mer komplicerat då en rättning i 2022 innebär att resultatet påverkas och du behöver lämna in en rättning av inkomstdeklarationen också. Så det bästa och enklaste hade helt klart varit om skatteverket godkände att en rättning sker i 2023.

Du är välkommen att återkomma när du fått svar av skatteverket så kan vi hjälpa dig med hur den rättningen görs.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

tneKCC
MEDLEM

Hej, tack för snabbt svar Joachim.
Jag har nu kontaktat Skatteverket via mail för att kontrollera hur jag kan rätta detta, och i vilken period.

Återkommer

Mvh Kent

tneKCC
MEDLEM

Hej, nu har jag fått svar från skatteverket. De vill att jag gör ändringen i den "rätta" period som felkonteringen avser. Såhär skriver de:

Du skall "låsa upp" föregående år för att göra rättningen och sedan skicka in en rättning av inkomstdeklaration, momsredovisning etc.
Deklarationer kan rättas 5 år tillbaka i tiden och transaktioner skall alltid bokföras och registreras på respektive verksamhetsår.

Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag låser upp och gör rättar? Kan man ändra i de gamla verifikationerna eller ska man göra rättelseverifikationer? Tacksam för lite hjälp vad jag bör göra.

Mvh Kent

Hej

Det är inte något speciellt du behöver tänka på mer än att se till att låsa upp året som rättelserna skall göras i. Om det går att korrigera de gamla verifikationerna eller om du behöver göra manuella justeringar via Bokföring > Verifikationer och ny verifiaktion är svårt att svara på. 
Alla bokförda verifiaktioner går inte att skapa en korrigeringsverifikation på av lite olika anledningar. Det kommer du dock se när du börjar gå igenom de verifiaktioner som du behöver justera.

Går det att rätta en befintlig verifiakton så skall du under knappen åtgärder ha ett val Skapa korrigeringsver.

Går det inte så saknas det valet och då får man korrigera det via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation istället.

 

Du är välkommen att återkomma om fler funderingar uppstår. 
Joachim
 

tneKCC
MEDLEM

Hej igen, nu har jag rättat samtliga felaktiga verifikationer samt uppdaterat det som påverkades av min rättning. Sedan låst föregående år igen. Har även skickat rättning av momsredovisning samt inkomstdeklaration till Skatteverket.
Tack igen för hjälpen.
Mvh Kent

Hej

Inga problem alls bara kul att kunna vara till hjälp och att det löste sig relativt enkelt för dig.

Tack för att du återkopplade och välkommen åter om fler frågor eller funderingar uppstår.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim